Denna uppsats handlar om en hyresgästs upplevelser i samband med ett
ombyggnadsprojekt då hyresgästen brukar lokalerna. Fokus ligger på hur
hyresgästens arbetsmiljö påverkas av olika störningsmoment och att
identifiera eventuella förbättringsområden som kan öka hyresgästers
kvalitetsupplevelser vid ombyggnationer. Uppsatsen riktar sig till dem som
är allmänt intresserade av området och vill få en ökad kunskap i hur man
kan tillgodose hyresgästers önskemål och behov vid ombyggnationer då de
samtidigt brukar lokalerna.
När en ombyggnation av kontorslokaler genomförs påverkas arbetsmiljön för
kvarsittande hyresgäster på olika sätt. Generellt kan sägas att byggarbeten
medför buller, damm och lukter av olika slag. Många olika yrkesgrupper
befinner sig i lokalerna vid olika tidpunkter i ombyggnadsprocessen och
skrymmande materialupplag skapas. Den här uppsatsen undersöker hur
Länsförsäkringars personal upplevde ombyggnationen av kontorshuset
kvarteret Bremen 2 då de nyttjade lokalerna vid tiden för ombyggnationen.
Undersökningen visar att de fysiska faktorerna såsom buller och damm
påverkade hyresgästernas upplevelse av ombyggnationen på ett negativt sätt.
Undersökningen visar också att upplevelsen påverkades av icke fysiska
faktorer såsom hyresgästernas tidigare erfarenheter av ombyggnationer.
Information visade sig vara betydande för hyresgästernas upplevelse och
föreställning av ombyggnationen. Många upplevde att informationen kring
ombyggnationen varit bristfällig och allmänt hållen, vilket var särskilt
tydligt när det gäller information om ombyggnationens konsekvenser på
arbetsmiljön. Denna brist på information påverkade hyresgästernas
upplevelse på ett negativt sätt. De som dock ansåg sig ha fått information
kring ombyggnationen är också de som lycktas skapa en egen bild av
genomförandet som sedan stämde överens med hur de faktiskt upplevde det.
Undersökningen visar att förbättringar framförallt av arbetsmiljön och
informationen kring ombyggnationen kan öka hyresgästernas positiva
upplevelser. Genom till exempel bättre avskärmningar samt god planering av
störande arbeten kan påverkan av buller, damm och lukt minskas. Med mer
detaljerad information om byggprocessen är det också troligt att de
anställda kan planera och genomföra sitt arbete bättre och därigenom
påverkas mindre. Information kan också öka medvetenheten om processens
fortlöpande och det planerade resultatet. Genom att säkerställa att rätt
kommunikationskanaler används och att informationen är anpassad till
målgruppen ökas möjligheten för att få önskad effekt hos målgruppen.
Feedback är viktig för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att
uppnå önskad effekt.
Samverkan mellan entreprenör och arbetsgivare ger goda förutsättningar för
att kunna skapa bra arbetsmiljö för hyresgästerna under omby...