En hyresgästs upplevelser vid ombyggnation: en studie vid Länsförsäkringar

1228 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats handlar om en hyresgästs upplevelser i samband med ett ombyggnadsprojekt då hyresgästen brukar lokalerna. Fokus ligger på hur hyresgästens arbetsmiljö påverkas av olika störningsmoment och att identifiera eventuella förbättringsområden som kan öka hyresgästers kvalitetsupplevelser vid ombyggnationer. Uppsatsen riktar sig till dem som är allmänt intresserade av området och vill få en ökad kunskap i hur man kan tillgodose hyresgästers önskemål och behov vid ombyggnationer då de samtidigt brukar lokalerna. När en ombyggnation av kontorslokaler genomförs påverkas arbetsmiljön för kvarsittande hyresgäster på olika sätt. Generellt kan sägas att byggarbeten medför buller, damm och lukter av olika slag. Många olika yrkesgrupper befinner sig i lokalerna vid olika tidpunkter i ombyggnadsprocessen och skrymmande materialupplag skapas. Den här uppsatsen undersöker hur Länsförsäkringars personal upplevde ombyggnationen av kontorshuset kvarteret Bremen 2 då de nyttjade lokalerna vid tiden för ombyggnationen. Undersökningen visar att de fysiska faktorerna såsom buller och damm påverkade hyresgästernas upplevelse av ombyggnationen på ett negativt sätt. Undersökningen visar också att upplevelsen påverkades av icke fysiska faktorer såsom hyresgästernas tidigare erfarenheter av ombyggnationer. Information visade sig vara betydande för hyresgästernas upplevelse och föreställning av ombyggnationen. Många upplevde att informationen kring ombyggnationen varit bristfällig och allmänt hållen, vilket var särskilt tydligt när det gäller information om ombyggnationens konsekvenser på arbetsmiljön. Denna brist på information påverkade hyresgästernas upplevelse på ett negativt sätt. De som dock ansåg sig ha fått information kring ombyggnationen är också de som lycktas skapa en egen bild av genomförandet som sedan stämde överens med hur de faktiskt upplevde det. Undersökningen visar att förbättringar framförallt av arbetsmiljön och informationen kring ombyggnationen kan öka hyresgästernas positiva upplevelser. Genom till exempel bättre avskärmningar samt god planering av störande arbeten kan påverkan av buller, damm och lukt minskas. Med mer detaljerad information om byggprocessen är det också troligt att de anställda kan planera och genomföra sitt arbete bättre och därigenom påverkas mindre. Information kan också öka medvetenheten om processens fortlöpande och det planerade resultatet. Genom att säkerställa att rätt kommunikationskanaler används och att informationen är anpassad till målgruppen ökas möjligheten för att få önskad effekt hos målgruppen. Feedback är viktig för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att uppnå önskad effekt. Samverkan mellan entreprenör och arbetsgivare ger goda förutsättningar för att kunna skapa bra arbetsmiljö för hyresgästerna under omby...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En hyresgästs upplevelser vid ombyggnation: en studie vid Länsförsäkringar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   En hyresgästs upplevelser vid ombyggnation: en studie vid Länsförsäkringar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49380 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×