Rött eller Vitt? : En studie av konsumenters upplevelser kring köp av vin

817 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Intresset för och konsumtionen av vin har ökat markant i Sverige under de senaste åren. Vinproducenter och vindistrubutörer upplever dock svårigheter med att differentiera sig bland andra vinmärken och skapa kundlojalitet. Att förstå vinkonsumenters köpbeteende är av vikt för marknadsföring av vin och därför av intresse att studera. Syftet med uppsatsen är att kvalitativt undersöka vinkonsumenters upplevelser och erfarenheter vid köp av vin. Detta för att öka förståelsen för vilka faktorer som är centrala i valet av vin. Studiens resultat kan vara rådgivande till vinproducenter vid utformning och marknadsföring av varumärken samt vid produktpositionering och marknadssegmentering. Konsumenters uppfattningar och resonemang kring köp av vin tyder på att ämnet är komplext. Således har en kvalitativ metod genomförts i form av fokusgrupper för att skapa en djupare förståelse för människors tankar och handlingar kring köp av vin. Vin upplevs som en emotionell produkt där finns ett behov av att få njuta och för att bli socialt accepterad. Dessa är drivande faktorer till köp av vin. Många upplever dock förvirring i valet av vin. Detta beror främst på mängden produktattribut och på den faktabaserade informationen som finns tillgänglig idag. Slutresultatet visar att många köper vin på rekommendation,...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rött eller Vitt? : En studie av konsumenters upplevelser kring köp av vin

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Rött eller Vitt? : En studie av konsumenters upplevelser kring köp av vin
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49390 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×