Ett nödvändigt ont: en mottagarstudie av annonsering på Internet

1324 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och frågeställning: Internet har vuxit och dess användningsfrekvens har ökat enormt under den sista delen av 1990-talet fram till idag. Detta har resulterat till att Internet har blivit en central kommunikationskanal för den västerländska befolkningen. För företag och organisationer har Internet även blivit en viktig marknadsföringskanal. Internetannonsering blir ett allt vanligare företeelse och därför ansåg vi det intressant att studera hur de mest frekventa Internetanvändare, i detta fall unga vuxna mellan 20 och 30 års ålder, upplever och uppmärksammar Internetreklam. Teori: Teoridelen börjar med en kort introduktion till ämnet Internetanvändning och Internetreklam som följs av en kort genomgång av reklamforskningens utveckling. Den teoretiska utgångspunkten ligger på mottagarstudier. Vi kommer att redovisa Tunstalls teori om primär-, sekundär- och tertiäranvändning av medier, de centrala dragen inom användningsmodellen, Halls encoding/decoding modell samt Weibulls teori som vidareutvecklar tankar från användningsmodellen. Metod: Empiriska delen av studien baseras på fyra stycken fokusgruppsintervjuer som genomfördes i slutet av november 2005. Alla fokusgrupper bestod av fyra till fem gruppmedlemmar som var mellan 20 till 30 år. Kriterierna för de valda gruppmedlemmarna var att de skulle ha åsikter och erfarenheter om ämnet i fråga och känna sig bekväma att tala i en gruppsituation. Slutsatser: Intervjuresultaten påvisar att den spontana reaktionen mot Internetreklam är negativ och att Internetreklam inte uppmärksammas. Under diskussionernas gång blev det dock klart att Internetreklam uppmärksammas i mycket större utsträckning än vad den spontana responsen uppgav...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ett nödvändigt ont: en mottagarstudie av annonsering på Internet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2013-11-12

    bara jag som inte kan se hela uppsatsen?

  • Inactive member 2013-11-12

    bara jag som inte kan se hela uppsatsen?

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Ett nödvändigt ont: en mottagarstudie av annonsering på Internet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49394 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×