Utomhuspedagogik - Pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen. En jämförande studie mellan två förskolor

1883 visningar
uppladdat: 2004-12-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta är en fallstudie och resultaten går inte att generalisera. Huvudsyftet med studien är att belysa pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen. Uppsatsen inleds med en genomgång av läroplanen för förskolan, Lpfö 98. Därefter följer forskning inom olika områden såsom utomhuspedagogik och olika teorier om lärande, Piaget och Vygotsky. Undersökningen genomfördes på två förskolor med olika utemiljöer. Enskilda intervjuer med tjugo barn, tre-fem år, och gruppintervju med pedagogerna samt observationer har skett på båda förskolorna. Barn leker helst ute, vilket framkom i både pedagogernas och barnens svar. Ändå utnyttjas utemiljön en förhållandevis kort stund under en dag. Vi anser att barn i sin vardag måste få vistas i en utemiljö med en mångfald av naturmaterial som är utmanande och där den egna förmågan tas på allvar. Detta ihop med naturintresserade pedagoger tycks utgöra ett betydelsefullt inslag i utomhuspedagogik. I annat fall är det lätt, vilket vi har sett, att möjligheterna plockas fram ur ett förråd, i detta fall cyklar. Att bara cykla runt, runt på en tillrättalagd förskolegård ger inga varierande naturuppl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utomhuspedagogik - Pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen. En jämförande studie mellan två förskolor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-12-01]   Utomhuspedagogik - Pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen. En jämförande studie mellan två förskolor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49568 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×