Styrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrin

917 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och Problem: Affärsrelationens betydelse har ökat de senaste tio åren. Nya koncept har tillämpats såsom outsourcing, leverantörssamverkan och kundorientering, detta har lett till en ökad integration företagen emellan. Detta har även lett till framväxten av ekonomistyrningsmetoder som sträcker sig över företagsgränserna. Särskilt inom bilindustrin har det skett en förändring då det ställs högre krav att snabbt kunna lansera nya bilmodeller, vilket kräver effektivare processer för produktframtagningen. Drivande faktorer för att förbättra dessa processer är kundens behov, krav samt önskemål. Utifrån denna diskussion är det angeläget att studera vilken påverkan en kund har på dess leverantör samt hur leverantören i fråga arbetar för att tillgodose kundens krav. Syfte: Huvudsyftet i denna studie är att undersöka vilken påverkan en kund har på dess leverantör. Utifrån detta huvudsyfte kommer även två centrala delsyften att behandlas: Att undersöka hur leverantören arbetar för att tillgodose kundens krav, samt att undersöka hur leverantören kan påverka de uppställda kraven. Metod: För att genomföra denna studie valdes kvalitativ fallstudie som metod. Studien genomfördes genom fyra intervjuer med personer som har skilda ansvarsområden på leverantörsföretaget samt två intervjuer med personer från inköpsavdelningen på Volvo, vilka har specialkompetens inom kvalitet respektive kalkylering. Insamling av sekundärdata har gjorts ifrån forskningsartiklar samt litteratur inom ämnesområdet. Resultat och slutsatser: I den studerade relationen kunde ses att tre särdrag utmärkte relationen, d.v.s. långsiktighet, information samt integration och anpassning. De mest omfattande kraven som Volvo ställer i den undersökta relationen är avseende kvalitet, men även produktivitet. Detta har medfört att företagen har integrerats i vissa processer, men även att leverantören påverkats på olika sätt såsom att de utför ett effektivare arbete. I den studerade relationen har kunden den dominerande kraften gentemot leverantören då leverantören inte kan påverka kraven nämnvärt, utan måste följa kraven för att behålla kundens förtroende och vilja till fortsatt samarbete. Förslag till fortsatt forskning: Då studien beskriver en specifik relation bidrar detta till att generaliserbarheten är mycket begränsad. Således hade liknande fallstudier om styrningen mellan företag varit erforderlig för att kunna skapa nya teorier och sl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Styrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrin

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Styrning i kund- och leverantörsrelationer – en fallstudie inom fordonsindustrin
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49613 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×