Komplexa köpbeslut : ett rationellt val?

1384 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningEtt skifte inom marknadsföring och försäljning har påbörjats i och med att fokusen på produktens egenskaper och kvalitéer skiftas till fördel för kundens upplevelse och känslorna för produkten/företaget. För att erhålla en mer stabil och lojal kundbas verkar det som att relationsskapandet med kunden blir allt mer viktigt enligt författare av väsentlig teori. Att påverka kundens emotioner till företagets eller produktens fördel är något som i dagens läge är av intresse då det eventuellt kan medföra större möjligheter till att knyta upp kunder till företaget eller påverka försäljningen på ett fördelaktigt sätt för företagen. Emotionell marknadsföring behandlar just de faktorer som kan anses vara av vikt för företagen att känna till och förstå, bilbranschen kan ses som ett lämpligt forum att undersöka detta på i och med att bilköp kan anses kräva mer av köparen i form av tid, kunskap och sist men inte minst pengar i jämförelse med köp av dagligvaruprodukter.Utifrån denna bakgrund utformade vi vår problemformulering: Hur kan emotionell marknadsföring användas vid interaktionen mellan säljare och kunder?Huvudsyftet för vår studie är att vi vill uppnå en förståelse för hur försäljare använder emotionell marknadsföring för att förstärka deras försäljningsargument. Delsyften som vi även vill undersöka är huruvida emotionell marknadsföring kan öka kundlojalitet och även påvisa just de element som påverkar huruvida emotionellmarknadsföring är applicerbart.Vår kunskapssyn är av hermeneutisk natur och detta ligger till grund för hur vi tolkat och förstått problemet. Via befintlig teori har vi sedan undersökt problemet, vårt angreppssätt har varit deduktivt. Vi har valt att studera problemområdet utifrån ett företagsperspektivdå vi anser det mer intressant att studera verkligheten utifrån försäljarnas perspektiv då deras agerande är mestadels medvetet och fokuserat mot kundens agerande.Teorier vi fann av intresse för vår studie behandlar mestadels emotionell marknadsföring men även klassisk marknadsföring, relationsteori och kommunikationsteori är av vikt för att bygga vår teoretiska referensram. Empirin består av fyra intervjuer med representanter för olika bilfirmor och dessa utfördes i Umeå-området där företagen är lokaliserade. Genom djuplodande intervjuer anser vi att vi fick in tillräcklig med information för attsedan kunna göra en jämförande analys med vår teori.Utifrån vår analys kom vi fram till slutsatserna att: emotionell marknadsföring som försäljningsmetod är som effektivast n...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Komplexa köpbeslut : ett rationellt val?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Komplexa köpbeslut : ett rationellt val?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49660 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×