Vad påverkar Din shopping? - En studie ur svenska konsumenters perspektiv på vad som skapar en positiv upplevelse i en butiksmiljö.

1097 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats handlar om vilken typ av upplevelse konsumenter förväntar sig under sin shoppingtur samt hur olika faktorer påverkar denna upplevelse. Eftersom upplevelseskapandet har blivit väldigt populärt marknadsförings verktyg hos de nya moderna detaljhandels företag undersöks i detta arbete om butikerna lyckas med detta och hur kunderna uppfattar dessa koncept. Med hjälp av relevant litteratur belyses först de olika begrepp som ligger till grund för upplevelsens förklarning och förståelse. Upplevelse är en ganska elastisk och levande process därför presenteras den från olika perspektiv. Med andra ord analyseras upplevelsens olika delar och särskilda faktorer som påverkar fenomenets frambringande och intensitet i en butikmiljö. Upplevelse föreställs först med hjälp av diskursanalys som förklarar dess betydelse i det moderna samhället där konsumenter är en del av. Konsumenternas köpbeteende kan ske rationellt eller hedonistiskt. Vidare presenteras utifrån Mossbergs modell tre interaktioner som uppstår mellan kund och upplevelserummet, kund och personalen, kund och andra kunder. Fenomenet undersöks med hjälp av en fallstudie i form av djupintervjuer och enkätundersökning i två H&M butiker. Resultatet visar att konsumenter söker upplevelse från sitt butiksbesök där både nytta och nöje kombineras ihop. Det finns en rad olika faktorer som finns i en butiksmiljö som påverkar upplevelse hos kunder på positivt eller negativt sätt. De faktorerna som är mest positiva för upplevelseskapandet är personalen, bakgrundsmusik, design och belysning. Faktorer som används på ett felaktigt sätt kan påverka negativt konsumenternas upplevelse. Konsumenter uppskattar en attraktiv fysisk miljö där de kan få inspiration samt ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad påverkar Din shopping? - En studie ur svenska konsumenters perspektiv på vad som skapar en positiv upplevelse i en butiksmiljö.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Vad påverkar Din shopping? - En studie ur svenska konsumenters perspektiv på vad som skapar en positiv upplevelse i en butiksmiljö.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49663 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×