Finansiell kommunikation på internet : Hemsidan en effektiv kommunikationskanal - om den används på rätt sätt

1171 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problemet i den här uppsatsen handlar om det börsnoterade bolaget Fenix Outdoors finansiella kommunikation på internet. Genom att på en övergripande nivå utgå ifrån redovisningsteoretiska resonemang, Stockholmsbörsens regelverk och rekommendationer samt genom att utföra en kvalitativ studie, borde det vara möjligt att på ett rationellt sätt konstruera en normativ modell för utformning av finansiell kommunikation på internet. Denna modell ska alltså fungera som ett vägledande instrument till hur Fenix Outdoor bör utforma sin hemsida. Modellen i sig ska vara av generaliserande karaktär, vilket innebär att börsnoterade bolag generellt ska kunna använda sig av modellen för att utforma sin finansiella kommunikation på internet. Den här uppsatsen bygger på en form av kvalitativ fallstudie av företaget Fenix Outdoor. Datainsamlingen bygger på fem kvalitativa intervjuer, dels med ledande personer inom bolaget och dels med personer som kan betraktas som externa intressenter till företaget. Utifrån den här studien kan man konstatera att de börsnoterade bolagens enskilda hemsidor generellt sett är en mycket lättillgänglig och viktig kanal för finansiell kommunikation till aktiemarknaden. Eftersom mindre bolag får mindre massmedial uppmärksamhet ökar incitamenten för att dessa bolag borde satsa mer resurser på att utveckla sin finansiella kommunikation på internet. En anledning till varför vissa företag väljer att inte göra det, beror sannolikt på en överdriven uppfattning om de eventuella investeringarnas omfattning. Med hjälp av en relevant teoretisk referensram och med utgångspunkt i den här kvalitativa fallstudien, har en normativ modell för finansiell kommunikation på internet formulerats. Denna modell är tänkt att fungera som ett vägledande instrument till hur företag bör utforma sina hemsidor för att kommunicera finansiell och annan aktiepåverkande information så att hemsidan blir en effektiv kommunikationskanal. Enligt modellen är det rimligt att definiera två olika huvudsyften och man bör göra en avvägning mellan dessa. Dels kan det primära syftet vara att bolagets hemsida ska uppfylla Stockholmsbörsens...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Finansiell kommunikation på internet : Hemsidan en effektiv kommunikationskanal - om den används på rätt sätt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Finansiell kommunikation på internet : Hemsidan en effektiv kommunikationskanal - om den används på rätt sätt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49666 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×