Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik

1337 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Upplevelser under vår Verksamhets Förlagda Utbildning har lett till att vi med vårt examensarbete vill försöka se hur lärarens förhållningssätt till matematikämnet är och om det påverkar elevernas uppfattning om matematik. Under vår VFU har vi genomfört matematikuppgifter som inte varit knutna till något läromedel. Vår uppfattning är att eleverna inte har uppfattat uppgifterna som matematik. Syfte och frågeställning: Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på om uppfattningen om matematikämnet skiljer sig åt mellan vad lärarna tror att eleverna tycker och vad eleverna faktiskt tycker. Samt om lärarnas uppfattningar om matematik slår igenom i elevernas uppfattningar. Studiens tre huvudfrågor. 1. Vad relaterar eleverna till när de hör ordet matematik och hur ser de på sin matematikundervisning? . Vad tror läraren att eleverna relaterar till när de hör order matematik, och hur tror läraren att eleverna ser på sin matematikundervisning? 3. Hur ser läraren på ämnet matematik och på sin matematikundervisning? Metod: Vår studie har en teoretisk del och en empirisk del. I den empiriska delen har vi använt oss av enkäter med öppna frågor skapade utifrån vår teoretiska del. Frågorna är ställda utan svarsalternativ för att informanterna skall kunna beskriva sina uppfattningar till matematik. Med hjälp av vår teoretiska del och empiriska del har vi sammanställt studiens resultat. Resultat: I vårt resultat har vi kommit fram till att den uppfattning som eleverna har beror på den undervisning som de får samt de uppfattningar som lärare och andra vuxna delar med sig av. Elevernas uppfattningar om matematikämnet påverkar samt har betydelse för deras eget fortsatta lärande. Något som även har betydelse för kommande generationer. Betydelse för läraryrket: Medvetenheten om vår egen och våra informanters uppf...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Lärare och elevers matematikrelaterade uppfattningar - En studie om sju lärares uppfattningar om matematik samt vad de vet om sina elevers uppfattningar om matematik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49676 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×