Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?

834 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens marknad tillåter inte många misstag. Produkter och tjänster måste möta kundernas behov för att bli framgångsrika. Produktutveckling måste därför primärt vara driven av kundernas behov hellre än av teknologiska möjligheter. Target Costing är en teknik för att strategiskt leda företag till framtida vinst. Genom att göra en uppskattning av det framtida försäljningspriset på en föreslagen produkt och därefter subtrahera den vinst man vill uppnå kan företaget räkna fram sin Target Cost. Målet är sedan att utveckla produkten så att den tillfredställer kunderna och att kunna tillverka den till den framräknade målkostnaden. Processen tillämpas framför allt av stora tillverkande företag. Det finns skillnader i företagens möjligheter att använda Target Costing beroende på var i försörjningskedjan det befinner sig. Den starka marknadskopplingen i Target Costing gör att ett företag som är underleverantör och befinner sig längre in på värdekedjan inte har samma förutsättningar att kontrollera marknaden som en slutproducent. Vi har i vår studie valt att genom en fallstudie på tre medelstora tillverkande företag. Där ett av företagen är en underleverantör, Hydrauto och de andra två är slutproducenter, Alimak och Brokk. Syftet var att identifiera vilka hinder och möjligheter det finns bland medelstora tillverkande företag att tillämpa Target Costing och om det finns skillnader i dessa beroende på var i värdekedjan företaget befinner sig. Kännetecknas företaget av många nyintroduktioner och korta produktlivscyklar är detta ett starkt skäl för företaget att använda sig av Target Costing. Långa produktlivscyklar och få nyintroduktioner utgör ett hinder för att använda sig av Target Costing samtidigt som det största hindret för Target Costing i ett medelstort företag är dess begränsade resurser som till exempel en liten försäljn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49820 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×