Av Sydskånska gymnasieförbundet fick vi uppdraget att utföra djupintervjuer med
gymnasieelever som gjort sena omval. Syftet med undersökningen var att se om, och
eventuellt hur, man kan minska omval. Vårt arbete är en del av en större undersökning
beträffande omval som förbundet utreder. Frågan de ställer sig är vad skolan kan göra
för att minska omval. Tio kvalitativa intervjuer med elever, som av olika anledningar
hamnat på för dem fel gymnasieprogram och som valt ett nytt program ett år senare,
ligger till grund för arbetet.
För att öka förståelsen för ungdomars valsituation har vi tittat lite närmare på omvärldsoch
samhällsförändringar liksom på undersökningar om hur ungdomar tänker och
agerar i valet. Vi är medvetna om betydelsen av kön, klass och etnicitet i valsituationen
men betonar studie- och yrkesvägledning som en viktig aspekt att studera. Här ser vi
något skolan kan göra för att hjälpa elever från fel- och omval. Det är av denna
anledning som studie- och yrkesvägledning fokuseras i vårt arbete.
Hjälp@ välja.nu
Information och vägledning är en central del i valprocessen. Dessa ska ge elever
kunskaper och verktyg för att kunna göra ett väl underbyggt val. Som en följd av detta
har vi därför studerat vilka vägledningsinsatser ungdomar har eller borde ha haft till sitt
förfogande att hjälpa dem välja. Resultatet utifrån intervjuerna visade på att
vägledningsinsatserna ibland varit få och att eleverna inte alltid tagit del av de insatser
som erbjudits. Orsakerna till omvalet varierade. Vår slutsats är att många omval kan
minskas med en längre vägledningsprocess samt fler och mer varierade
vägledningsinsatser. Förslag på sådana åtgärder vi anser kan vara til...