Vägverket har i sin strävan att ständigt förbättra sina projekt och
utvecklingen inom byggindustrin sett partnering som ett värdefullt verktyg.
Partnering innebär inte en helt ny entreprenadform utan är snarare ett nytt
sätt att arbeta. Huvudmålet är att skapa en miljö i projekten där
samverkan, förtroende och gemensamma mål ligger i fokus. Genom att fördela
både risker och vinster mellan parterna skapas en ömsesidig vilja att
effektivisera byggprocessen.
Genom att i samråd diskutera och föreslå nya lösningar tas den kompetens
som finns inom branschen bättre tillvara. Detta gäller inte minst den
kompetens som finns hos yrkesarbetare och maskinister.
Erfarenhetsåterföringen blir större samtidigt som förståelsen för de olika
aktörernas skiftande behov och förutsättningar ökar. Arbetet blir mer
stimulerande och givande för alla inblandade parter.
Inom Vägverket Region Norr har ett speciellt partneringförfarande
utvecklats. Detta arbetssätt kallas samverkansentreprenad. Skillnaden
mellan samverkansentreprenaden och traditionell partnering ligger i
organisationen. I stället för ett flertal olika nivåer finns i
samverkansentreprenaden bara två nivåer, arbetsgrupp och styrgrupp. Denna
organisation lämpar sig bättre för de, i Sverige, vanligaste projekten,
nämligen små och medelstora projekt i prisklassen 5-50 miljoner kronor.
Genom ett incitamentsförfarande med riktpris delas förluster och vinster
mellan parterna på ett rättvist sätt.
I Regionen har fyra samverkansentreprenader genomförts. Dessa var
rekonstruktioner av befintliga vägar och låg i prisklassen 15-40 miljoner
kronor. Tre entreprenörer har varit involverade i projekten. Detta arbete
syftar till att undersöka arbetssättets lämplighet, vilka
framgångsfaktorerna är samt att utröna vad som kan göras bättre.
Datainsamlingen har till största delen skett genom intervjuer.
Representanter i arbets- och styrgrupp från både beställare och entreprenör
har hörts. Samverkansentreprenaden ger stort utrymme för personliga
värderingar vilket gör att intervjuer är bästa sättet att erhålla relevant
information. Även relevant litteratur inom ämnet partnering har studerats
samt material från Vägverket om projekten.
För att kunna jämföra det ekonomiska utfallet av samverkansentreprenaderna
har resultat från snarlika objekt studerats. Dessa objekt var
utförandeentreprenader gjorda på det sätt som är brukligt i regionen.
Prisskillnaden mellan kontraktspriset och det slutliga priset var för
jämförelseobjekten i genomsnitt en ökning på 12%. För
samverkansentreprenaderna blev motsvarande genomsnitt en minskning på 3%.
Detta visar på att arbetssättet har varit en framgång ekonomiskt sett.
Även kvalitativt har de fyra studerade entreprenaderna varit framgångsrika.
De mål som ställts upp har till största delen uppfyllts och slutresultatet
har därmed blivit minst lika bra som om de utförts som traditionella
utförandeentreprenader. De inblandade personerna som
har intervjuats har varit övervägande positiva till arbetsformen. De menar
att samverkansentreprenaden är utvecklande både personligt och för industrin
som helhet.
Under arbetets gång har följande faktorer visat sig vara viktiga för att nå
framgång med arbetssättet samverkansentreprenad:
- Personkemin i arbetsgruppen måste stämma. Alla parter bör bidraga med
hög och likvärdig kompetens
- Incitamentsförfarandet med riktpris är en förutsättning för att nå
framgång. Detta säkerställer att alla arbetar mot samma mål
- Sättet att reglera riktprisförändringar bör fastställas så tidigt so...