E-marknadsplatser i pappers- och massaindustrin- ett relationsproblem?

1251 visningar
uppladdat: 2002-04-17
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem · Hur fungerar en e-marknadsplats och vad kan den tillföra pappers- och massaindustrin? · Vilka marknadsföringsteoretiska problem och möjligheter har e-marknadsplatser för pappers- och massaindustrin med utgångspunkt från relationsmarknadsföring? · Varför har de nuvarande e-marknadsplatserna i denna bransch svårt att få igång handel? · Kan e-marknadsplatser i dess nuvarande form bli en framgångsrik modell för e-business i pappers- och massaindustrin och hur kan framtiden tänkas se ut? Syfte Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera företeelser i samband med försöken att introducera e-marknadsplatser för pappers- och massaindustrin. Metod En fallstudie av två e-marknadsplatser inom pappers- och massaindustrin har gjorts. Materialet kompletterades med synpunkter från en industrirepresentant. Med utgångspunkt från hypotesen applicerades relationsmarknadsföring på undersökningsmaterialet. Även andra skriftliga källor har använts för att skapa en bild av den traditionella branschens affärslogik. Slutsatser Ansträngningar att etablera e-marknadsplatser åt pappers- och massaindustrin har misslyckats. Detta beror på att marknadsplatserna hittills präglats av transaktionsmarknadsföring och inte relationsmarknadsföring. Vidare har e-marknadsplatser tillhandahållits av en tredje part. Transaktionsmodellen innebär att interaktionen mellan producenten och kunden blir kortsiktig och anonymiserad. Pappers- och massaindustrin är rädd att relationer tar skada av att använda en oberoende e-marknadsplats. Man ser en intensivare konkurrensbild och en risk att e-marknadsplatsen tar över kontakten med kunden. En e-marknadsplats åt pappers- och mass...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: E-marknadsplatser i pappers- och massaindustrin- ett relationsproblem?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-04-17]   E-marknadsplatser i pappers- och massaindustrin- ett relationsproblem?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=50354 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×