Elektroskandia är en grossist med ett brett utbud av produkter. Från lagret
i Örebro levereras gods till kunder i hela Sverige över natten.
Examensarbetet ger förslag till hur Elektroskandia kan arbeta mot snabbare
leveranser och ökad kontroll över kostnader.
Det Elektroskandia kan erbjuda kunden är möjligheten att beställa sent och
få leveransen tidigt nästa morgon. Detta beror på att godsflödet är mycket
ojämnt och för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser samlastas godset
i ett distributionsnät där transporten sker över natten.
Alla order expedieras samma dag som transporten avgår från centrallagret,
omkring 70 % av alla order läggs under dagens gång vilket skapar stor
osäkerhet i planeringen av resurser.
En orderstopptid garanterar kunden att alla order lagda innan denna
tidpunkt levereras dagen efter. För att kunna senarelägga denna
rekommenderas Elektroskandia att ta fram ledtiden för expediering och
försäljningsprognoser för olika produktgrupper för att identifiera var
satsningar på ökad effektivitet vid expediering bör genomföras och
samtidigt ge större möjlighet att planera personalresurserna. Genom att
titta på hur expedieringstiden fördelas mellan aktiviteter som
förflyttning, packning och sortering kan man se om åtgärder för bättre
placering av artiklar, förberedande packning eller utökade resurser för
sortering skulle ge bäst resultat.
För att minska sina omkostnader bör Elektroskandia arbeta utifrån
totalkostnaden för olika produktgrupper. Aktivitetsbaserad kostnadskalkyl
tillsammans med försäljningsvolym och strategisk betydelse avgör på vilka
produktgrupper fokus bör ligga. En arbetsgrupp sammansatt för att kunna
överblicka företagets totala hantering av produktgruppen ansvarar för att
ta beslut om vilka aktörer i försörjningskedjan som bäst utför olika
delmoment.
För att kunna erbjuda leverans tidigare på morgonen krävs att
kostnadseffe...