Kundlojalitet på den elektroniska marknaden : strategier för att skapa lojala e-handelskunder

1446 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste åren har e-handeln upplevt en stor ökning i användande. Internet kan dock inte erbjuda samma nivå av personliga kontakt som traditionella butiker kan. Handel över nätet kännetecknas av opersonliga och standardiserade webbutiker som inte ger upphov till någon emotionell koppling mellan kund och företag. Utan denna personliga kontakt med kunden minskar möjligheterna för företagen att bygga upp lojalitet hos kunderna. Lojalitet är dock lika viktigt inom e-handeln som inom traditionell handel. Författarna till denna uppsats valde utifrån denna problemdiskussion följande problemformulering: Vilka marknadsföringsstrategier är lyckosamma för e-handelsföretag att använda för att skapa lojala kunder?För att undersöka detta ansåg författarna att en kombination av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod var nödvändig. Två e-handelsföretag valdes ut för undersökningen, Dustin AB och Discshop Svenska Näthandel AB. Den kvalitativa metoden användes genom intervjuer med personer med insyn i dessa två företags marknadsföringsstrategier. Ulla Lundevall, vice VD på Dustin AB intervjuades liksom Petra Keith, marknadsansvarig på Discshop Svenska Näthandel AB. En kvantitativ undersökningsmetod användes genom att författarna genomförde en enkätundersökning med kunder till dessa företag.Resultatet visade på att båda företagen har en ganska god bas av lojala kunder. Även om priset av de flesta kunder ansågs som det allra viktigaste kunde dessa företag erbjuda mervärden som motiverade kunderna att återvända och göra återköp.Det visade sig dock också att lojaliteten till båda dessa företag är väldigt skör. Det gick inte att påvisa någon mental koppling mellan företagen och deras kunder.Slutsatsen som författarna kom fram till var att det är viktigt för e-handelsföretag att erbjuda kunden mervärden för att motivera ett högre pris. Det visade sig också att det är väldigt viktigt för företagen att göra sig nåbara. Om ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundlojalitet på den elektroniska marknaden : strategier för att skapa lojala e-handelskunder

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Kundlojalitet på den elektroniska marknaden : strategier för att skapa lojala e-handelskunder
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=50606 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×