Marginaliserad kunskap? – En kritisk studie av representationen av genusvetenskaplig litteratur i klassifikationssystem och ämnesordslistor

806 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
The main focus of this master’s thesis concerns the relation between subject representation, power and gender. Classification systems and subject heading lists are products of their cultural and social context and some subjects and disciplines are given a greater value than others. Our aim in this thesis is twofold; to discuss and critically analyse the prevailing gender norms that are expressed trough classification systems and subject heading lists and to examine how they manage to represent gender studies as a multidisciplinary subject in theory as well as in practice. We are also discussing the particular problems with the representation of multidisciplinary subjects in general. The analysis is grounded in the field of gender studies, where feminist, masculinity and queer theory are included, and the area of critical classification theory. The classification systems and subject heading list that are discussed here are DDC, SAB, SAO, LCSH and KVINNSAM. In the case of DDC and SAB, the analysis concerns the hierarchal structure and principal arrangement of subjects. The focus in the analysis of SAO, LSCH and KVINNSAM is on the assigned subject headings and the lists’ possibilities to adequately represent gender studies. The result of this study shows that both the systems and the subject heading list have considerable problems with integrating and fully representing gender studies as a multidisciplinary subject. It also shows that the available vocabularies for describing ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marginaliserad kunskap? – En kritisk studie av representationen av genusvetenskaplig litteratur i klassifikationssystem och ämnesordslistor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Marginaliserad kunskap? – En kritisk studie av representationen av genusvetenskaplig litteratur i klassifikationssystem och ämnesordslistor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=50679 [2024-06-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×