Metodval vid läs- och skrivinlärning i skolår 1 - Olika synsätt på hur barn lär sig läsa och skriva

1746 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och syfte Vi ville i vår studie undersöka hur läs och skrivundervisningen bedrevs i två klasser i skolår 1. Därför var vårt syfte att undersöka vilka metoder, arbetssätt, arbetsformer och förhållningssätt lärarna i de båda klasserna utövade. Vi ville också undersöka vad eleverna själva ansåg om behovet av att lära sig läsa och skriva. Metod För att få svar på våra frågeställningar genomförde vi en kvalitativ studie som inspirerats av den etnografiska metoden. Utifrån våra frågeställningar gjorde vi observationer och intervjuer med såväl barn som deras lärare samt en forskare vid Göteborgs universitet. Vi intervjuade sammanlagt åtta barn och två lärare, fyra barn i varje klass. Vi valde våra skolor väl medvetna om deras olika läs- och skrivmetoder. Intervjufrågorna till forskaren var halvstrukturerade med följdfrågor för att få mer fördjupade svar. För att få kunskap om barnens egna tankar och undvika ja och nej svar ställde vi öppna frågor som "Vad skulle hända om......". Resultat Alla barn lär sig att läsa och skriva men barn lär sig på olika sätt. För vissa barn är den syntetiska metoden med sin strukturerade inlärningsgång från del till helhet den bästa menar vissa forskare och lärare. Andra forskare och pedagoger föredrar den analytiska metoden som utgår från hela texter. Det finns ingen metod som är rätt eller fel vid läs- och skrivinlärning. Samtliga åtta elever vi intervjuade i de båda skolorna hade förstått poängen med att kunna läsa och skriva men bara två elever av de åtta nämnde läsningen för nöjes skull. I Tomteskolan nämnde tre av eleverna att de kunde läsa det som fröken sagt till dem att läsa. Läsningen skedde individuellt och språkmiljön kan beskrivas som tyst. I Trollskolan använde sig eleverna av varandra när de skulle läsa och samarbetet mellan eleverna var viktigt i deras läs- och skrivinlärning. Högläsningens betydelse var de båda lärarna mycket väl medvetna om men det var bara i den sociokulturellt präglade skolan som högläsning bedrevs dagligen i samlingen. Läraren i den mer behavioristiskt influe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Metodval vid läs- och skrivinlärning i skolår 1 - Olika synsätt på hur barn lär sig läsa och skriva

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Metodval vid läs- och skrivinlärning i skolår 1 - Olika synsätt på hur barn lär sig läsa och skriva
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=50784 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×