Österns assyriska Kyrka

5 röster
9535 visningar
uppladdat: 2005-12-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Österns Apostoliska Assyriska kyrka

ayRvtA d Tyodmd Tdi



Innehållsförteckning


Inledning Sid 1
Historia Sid 2
Skillnader Sid 3, 4
Avslutning Sid 4
Källor Sid 5



Inledning

Österns Assyriska Kyrka brukar låta främmande i de flesta svenskars öron. Det är inte många som har någon slags vetskap om denna urgamla kyrka. Men varför? De flesta bruka göra en rationell generalisering att det finns bara muslimer i Mellanösterns. Men Mellanöstern alltså Israel och Mesopotamien är faktiskt de första platserna på jorden där kristendomen ettlablaberade Nej, de som har läst kyrkohistoria är väl medvetna om denna kyrka som sträcker sig till 100 e.Kr. men bland allmänheten brukar det oftast bli ett frågetecken om denna kyrka.
- Vad är du för nåt?
- Jag är kristen.
- Katolik, protestant eller ortodox??
- Ingen av dem, är kristen från assyriska kyrkan
Låter inte vettigt för en vanlig person, assyrisk kristen? Vad betyder det? Kan man vara kristen utan tillhöra något av dessa inriktningar?
För att få svaret om denna kyrka måste man gå in djupt och då krävs att man är medveten om alla kyrkans olika benämningar som; Östern kyrka, österns assyriska kyrka, österns apostoliska katolska assyriska kyrka, nestorianska kyrkan o.s.v. Alla dessa namn syftar på en kyrka och det är Östern kyrka. Alla dessa olika namn förvirrar folk. Och felet är hos bland annat västerlänningar missioner och tolkningar. För att redogöra kyrkans ideologi måste vi börja om från början.

Österns Assyriska kyrkas historia

Mot slutet av det andra århundradet fanns en kristen kyrka i Edessa (våra dagars Urfa i sydöstra Turkiet) Härifrån spreds den nya läran österut in i det persiska riket. Den första säkra uppgiften om förekomsten av kristna där återfinns i en skrift skriven
någon gång under åren 196-226 av en lärjunge till gnostikern Bardesanes.
I början av 300-talet hade en kyrka organiserats i Mesopotamien under ledning av en
Biskop i Seleukia-Ktesifon. Dess kristologiska uppfattning kom att ligga nära Nestorious diofysitiska lära som fördömts av kyrkomötet i Efesos år 431. (Mesopotamien, dagens Irak och Södra Turkiet)
Det dröjde dock ett trettiotal år innan de mesopotamiska kristna fick kännedom om vad som
avhandlats under detta och först under en synod i Seleukia-Ktesifon år 484 antog
Kyrkan - som kom att kalla sig "Österns kyrka" - den nestorianska läran.
Denna fick god grogrund, dels därför att de mesopotamiska kristnas trosåskådning
Visat sig vara nära nog identisk med Nestorious, dels eftersom dennes teser fördömts i
det romerska riket och därför av de persiska härskarna i Mesopotamien betraktades
Som politiskt ofarliga. Vidare underlättade det gemensamma språket – arameiskan missionsverksamheten.


Skillnader
Assyriska kyrkan brukar oftast kategoriseras i den ortodoxa familjen. Och det förvirrar många då t.ex. Assyriska kyrkan följer idag den gregorianska kalendern som katoliker.
Vad är det som skiljer den assyriska kyrkan från den ortodoxa inriktningen ?
Den assyriska kyrkan skiljer i 2 starka punkter idag; kalendern som jag nämnde och trosuppfattningen. Som vi visste förut så är den assyriska kyrkan officiella kristologi; diofysitism, två naturläran.

Den menar att Jesus föddes som en människa men att han fick gudomlig kraft genom att den Helige ande var närvarande vid dopet. Maria ska kallas ”kristusföderskan” och inte ”gudsföderskan” för Maria kan inte födda Gud, för Gud är Gud och Jesus är Guds son. Därför har inte Maria lika stor status hos de assyriska kristna som hos katoliker. De ortodoxa har den monofysitiska läran och de anser att Jesus Kristus hade två naturer, gudomlig och mänsklig, men att den gudomliga naturen var helt dominerande. Sedan är den assyriska kyrkan identiskt lik den ortodoxa kyrkan i traditioner, 1964 övergick assyriska kyrkan från julianska kalendern till gregorianska kalendern. Och i om med det brukar man ibland benämna den assyriska kyrkan till katolsk. Assyriska kyrkan har egen Patriark och hans officiella titel är "The Reverend and Honoured Father of Fathers and
Great Shepherd, the Catholikos and Patriarch of the East". Så Påven erkänns inte som en överhöghet som i katolska kyrkor. Det som är unikt med den Österns apostoliska assyriska kyrkan som tillsammans med de andra assyriska systerkyrkor så som Österns kaldeiska kyrkan av Babylon som är katolsk och syrisk ortodoxa kyrkan är att de alla är har orientaliska traditioner och kyrkornas böner och sätt att predika skiljer sig från västerlänningarnas kyrkor, de använder än idag det urgamla bibliska arameiska språket som Jesus talade både som bön och litteraturspråk. Där har vi skillnaden t.ex. mot katolska som använder sig av latin eller lutheranska kyrkor som använder sig av språket det folket talar.
I katolska kyrkor sitter man ner under gudstjänsten, i de ortodoxa kyrkorna står man upp under gudstjänsten, och i den assyriska kyrkan gör man både och. Prästen använder sig av en klocka, då han ringer i den så sätter alla sig ner sedan plingar han igen då ställer alla sig upp igen. Denna tradition sträcker sig långt innan Jesus föddes, då assyrier hade en hednisk tro, där de trodde på många Gudar, och man hade ett sånt system när man bad till den största guden Ashur, eller när man bad till kärleksguden Ishtar om ett välmående liv. Man både stod upp och satt ner och prästerna plingade. Den assyriska kyrkan har ett sakrament system som påminner grekiska och latiniska traditioner

En annan skillnad mellan katolska/ortodoxa kyrkor och de assyriska, kyrkorna
saknar helt utsmyckning. Oftast används även på altaret ett enkelt kors i stället för
krucifix. Detta beror egentligen på de assyrier som levde i Mesopotamien var väldigt fattiga och därför kunde man inte i större utsträckning göra stora utsmyckade kyrkor utan fick nöja sig med en liten lada
som man kanske gjorde om till kyrka och
(Assyrisk kyrka i Kirkuk i Norra Irak) det har följt med tills våra dagar även om det
inte handlar om det ekonomiska idag.
Den assyriska kyrkan har vidare sin egen nattvardssed. När brödet bakas för
nattvarden syras det alltid med en bit deg från föregående nattvard. Detta sägs ha
pågått kontinuerligt sedan den första nattvarden, då Johannes enligt legenden fick ett
extra bröd av Jesus och sedan blandade detta med det blod och vatten som flöt ut ur
dennes sida vid korsfästelsen. Den deg som då uppstod användes till nattvard och har
sedan genom att en bit som kallas "malka" (konung) alltid sparats, förts vidare allt
framgent.

Enligt en annan assyrisk legend blev Nestorius bannlyst därför att han vid sin flykt
från Konstantinopel medförde vad som fanns av denna "malka" och på så sätt
berövade resten av kristenheten möjligheterna till en riktig nattvard. Som kyrkospråk
använder den assyriska kyrkan klassisk arameiska.
Det Nya Testamentet har slutligen enligt den assyriska kyrkan endast 22 böcker.
Saknas gör Petri andra brev, de andra och tredje Johannes-breven, Judas brev och
Johannes uppenbarelse. I Gamla Testamentet saknas krönikeböckerna, samt Esras,
Nehemjas och Esters böcker.

Avslutning

Som man kan läsa i detta arbete som skiljer sig den assyriska kyrkan mot både den katolska kyrka...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Österns assyriska Kyrka

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-11]   Österns assyriska Kyrka
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5084 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×