Serviceverkstaden vid Metso Paper Sundsvall AB, det vill säga Metso Paper
Sundsvall Service Workshop, reparerar och servar maskindetaljer för
pappersmassaindustrin. Reparationsbehoven är till viss del svåra att
förutspå, vilket gör verksamheten svår att planera och prognostisera. Under
åren har det byggts upp flera olika system som stöd för verksamheten vilket
gör att beredning och planering av produktionen är relativt omständligt att
utföra. Under hösten 2003 påbörjades ett förändringsarbete vilket ska leda
till att ledtiderna kortas samt att resurser ska kunna frigöras för den
enhet som idag arbetar med planering och beredning. För att förenkla det
omständliga arbetet med att planera och bereda produktionen efterfrågas ett
enkelt, flexibelt och användarvänligt systemstöd.
Syftet med detta examensarbete är att utifrån förändringsarbetet föreslå ett
datoriserat systemstöd för Metso Paper Sundsvall Service Workshop. För att
lösa uppgiften studerades först teori om tillvägagångssätt för val av
system, MPS-system och ERP-system. Dessa låg sedan som grund för det
fortsatta arbetet. En utförlig kartläggning över verksamheten vid
serviceverkstaden i Sundsvall gjordes för att ta reda på de behov som ett
systemstöd ska kunna tillfredsställa. När behoven var identifierade och
sammanställda i en kravspecifikation genomsöktes den svenska marknaden efter
MPS-system. Det finns många MPS-system på marknaden och efter en grov
utgallring utvärderades nio MPS-system vidare. Dessa sållades efterhand bort
under en urvalsprocess i flera steg. Slutligen kunde det system som bäst
tillgodoser behoven väljas.
Det var svårt att utskilja systemen från varandra i den slutliga analysen,
eftersom de är väldigt lika och passar väl mot verksamheten för Metso Paper
Sundsvall Service Workshop. På grund av detta fick kostnaderna för systemen
en stor betydelse. Det visade sig dock att Mapaz är det system som på bästa
sätt uppfyller behoven då det är ett förhållandevis litet och
användarvänligt MPS-system som kan införskaffas till en låg kostnad.
En rekommendation är att Metso Paper Sundsvall Service Workshop kontaktar
systemleverantörerna för de två mest intressanta systemen. Dessa system...