Empowerment - påverkar det personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund

1050 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: För att uppnå kundtillfredsställelse behöver företag vara serviceinriktade och erbjuda kundanpassade tjänster. Därmed är medarbetares beteende och kompetens av stor vikt för företags lönsamhet. För att få medarbetare att utföra önskvärda prestationer måste ledningen hos dem skapa engagemang och delaktighet. Ett tillvägagångssätt är att delegera ansvar och överlåta befogenheter till dem. Ett koncept som bygger på detta är empowerment. Det finns ett samband mellan empowerment, personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund. Företag som tillämpar empowerment har tillfredsställd personal som tar mer ansvar och bättre svarar på kundbehov.Syfte: Syftet med denna uppsats är att, genom ett fallföretag, se hur Andersons et al modell bidrar till att förklara sambandet mellan empowerment, personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund.Metod: För att genomföra denna studie har vi gjort en fallstudie på Elite Hotel i Växjö. Vi har använt den kvalitativa metoden för att kunna få djupare och beskrivande data. Datainsamling har skett genom personliga intervjuer med ledaren och medarbetare på fallföretaget.Slutsatser: Utifrån studien menar vi att empowerment är en väsentlig förklaring till tjänsteföretags framgång. Medarbetare som är empowered blir engagerade och delaktiga i verksamheten. Genom att känna sig delaktig och engagerad blir personal tillfredsställd på arbetet och bättre på att tillfredsställa kunder. Vi menar att det finns ett positivt samband mellan empowerment, personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund. Dock är det inte alltid, som i Andersons et al modell och därför utvecklar vi en reviderad empowermentmodell. En del av Andersons et al fem dimensioner är förutsättningar för en tillfredsställd medarbetare, andra är för att utföra tjänster som kunder blir nöjda med. Vår forskning visar dessutom att empowerment inte är den enda förklaringen...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Empowerment - påverkar det personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Empowerment - påverkar det personaltillfredsställelse och medarbetares agerande ut mot kund
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51116 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×