Med tidsandan som råvara : - så produceras en trend

1773 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Frågorna är många när det kommer till att förstå uppkomsten av trender i vårt samhälle. Trender kan antas påverka individers konsumtionsbeteende samt öppna upp nya marknader för företag att etablera sig på. Således borde det finnas ett intresse hos organisationer att på något sätt kunna påverka utvecklandet av nya trender. En utgångspunkt är att anta att det finns "trendsättare" som avsiktligt är med och bildar trender, men vilka är då dessa trendsättare? Den centrala forskarfrågan, som uppsatsen ämnar svara på är; Hur uppstår och skapas trender? Syftet är att undersöka huruvida det finns en medveten trendproduktion eller om det är så att trender uppstår på ett spontant sätt. Empiriinsamlingen bestod av intervjuer med tre stycken trendanalytiker. Ytterligare en intervju gjordes med en före detta marknadsansvarig på ett magasin, som idag är medlem i ett nätverk med tvåhundra trendspanare världen över. Förutom intervjuerna så besöktes även ett trendseminarium. De teorier som användes för att analysera empirin var Pierre Bourdieus teorier om produktionsfält, Malcolm Gladwells teorier om den tändande gnistan, Rogers diffusion av innovationer samt litteratur inom populationsekologi, där Charles Darwins teori om det naturliga urvalet fått mest uppmärksamhet. Analysen och diskussionen visade att uppkomsten och skapandet av trender är ett svårforskat område, då trender uppstår och skapas på ett flertal olika sätt. Tre olika synsätt framhävs i uppsatsens slutsats. En aspekt är att trender skapas i ett system av aktörer, där aktörerna på olika sätt bidrar till att skapa och sprida trender. I detta system har olika produktionsfält identifierats och i dessa fälts skärningspunkter skapas en produktion, som leder fram till nya trender. En annan aspekt är att trender uppstår i samhällets subkulturer, där individer som utan syfte att skapa en trend, gör något som blir uppmärksammat av andra individer/organisat...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Med tidsandan som råvara : - så produceras en trend

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Med tidsandan som råvara : - så produceras en trend
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51253 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×