Studierelaterad stress vid Lunds universitet: hur studenter vid humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteten upplever och hanterar sin studiesituation

1149 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Enligt en enkätundersökning av 1000 studenter på högskolenivå, gjord av TCO (2001), lider en majoritet av svenska studenter av studierelaterad stress. TCO konstaterade att studenters arbetssituation är relativt lite undersökt och att mer forskning kring problemområdet är nödvändig. I teorigenomgången beskrivs vilken inverkan olika studierelaterade stressfaktorer har på studenters studiesituation, och det har i olika undersökningar framkommit att det finns ett tydligt samband mellan stress och studie- och inlärningsprocessen.   Syftet med denna uppsats är att belysa hur studenter vid Lunds universitets humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteter upplever, påverkas av och hanterar studierelaterad stress, med särskilt fokus på de olika stressaspekternas inverkan på studieprestationen och lärandeprocessen. Efter en inledande pilotstudie intervjuades 12 studenter (lika andel män och kvinnor) som läser fristående kurser på heltid vid Lunds universitet. Respondenterna valdes ut på följande vis: sex personer inom samhällsvetenskapliga eller humanistiska fakulteten som råkade befinna sig på olika institutioner, tillfrågades vid tre olika tillfällen om de ville ställa upp på en intervju på plats. De övriga sex respondenterna kontaktades genom telefonlistor och intervjuades via telefon. I resultatredovisningen belyses de olika stressaspekterna i studiesituationen: intervjupersonernas upplevelse av studierelaterad stress i allmänhet, tidspressens betydelse, examinationsstress, planering och hantering av studiesituationen, samt hur studierelaterad stress och tidspress inverkar på studieprestation och lärande. Undersökningen visade att majoriteten av de tillfrågade upplever stress och tidspress i studiesituationen, vilket på olika sätt påverkar studieprestationen och lärandet. De tyngsta stressfaktorerna utgörs av examinationsstress och känslan av att inte ha kontroll över tiden - tidspress. En vanlig uppfattning var att salstentor leder till stress och ytinriktat lärande medan hemtentor kräver större analysförmåga och är mer lärorika. Tidspress innebär skillnaden mellan hur tiden fördelas och hur den borde fördelas. I undersökningen framkom att det avgörande för stressgraden och studieprestationen inte är hur många timmar som avsätts åt studiearbete, utan snar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Studierelaterad stress vid Lunds universitet: hur studenter vid humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteten upplever och hanterar sin studiesituation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Studierelaterad stress vid Lunds universitet: hur studenter vid humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteten upplever och hanterar sin studiesituation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51431 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×