Sammanfattning
Systemutveckling är ett av de områden som snabbt har etablerat sig på
marknaden. Trots detta faktum har inte själva utvecklingsprocessen förändrats
nämnvärt under åren som gått. Samma problem som fanns beskrivet i böcker från
början av 90-talet cirkulerar fortfarande inom detta område.
Många av de problem som uppstår inom systemutveckling kan leda till system som
inte fungerar på rätt sätt. Det kan även leda till högre kostnader och
missnöjda kunder som i sin tur leder till lägre inkomster. Det innebär alltså
att man får en situation som ingen vinner något på. Målet med utredningen är
att dels ta fram de problem inom systemutveckling som finns på arbetsplatserna
och dels att utreda om kvinnor och män hanterar dessa problem på olika sätt.
De problem som kommer att behandlas närmare i rapporten är
kommunikationsproblem, dålig tidsplanering, bristande kundkontakt, problem som
berör kravhantering och användbarhet kommer in för sent i utvecklingsprocessen.
Vi gjorde intervjuer på två av de kontaktade företagen. Dessa utfördes
gruppvis, kvinnor för sig och män för sig, för att få en diskussion kring ämnet
och så att personerna ifråga fritt kunde diskutera. Vi skickade även ut ett
frågeformulär till övriga två företag.
Analysen av intervjuerna och frågeformulären gjordes genom att dela upp de
olika problemen/fenomenen som diskuterades i olika kategorier och de olika
uttalandena i vad enbart kvinnor tyckte, vad enbart männen tyckte och vad både
kvinnor och män tyckte för att se eventuella skillnader. Detta gjordes på
samtliga avsnitt i gruppdiskussionerna och i frågeformuläret. Resultatet skrevs
ut i tabellform, och varje fenomen diskuterades sedan i ett eget stycke.
Slutligen drog vi slutsatser om just det området.
Vad vi kunde se var att kvinnorna tenderade att förhålla sig till problemen
även ur kundens perspektiv, medan männen ansåg att det oftast var kundens
ändringar av krav och missförstånd från kunden som ledde till problemen. En
annan viktig skillnad var att det framför allt var kvinnorna som tog upp vikten
av slutanvändarens deltagande i utvecklings processen. Något som också hör ihop
med detta var att kvinnorna även tog upp var att bristen på användarvänlighet
var ett problem. De menade att detta ofta var något som förbisågs i en
utvecklings process.
Den slutsats vi kan dra från utredningen, enligt vår hypotes, han...