Mätningar av distributionsverksamhet: mätetal och påverkande faktorer

859 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens dynamiska affärsmiljö kräver ständig effektivisering för fortsatt lönsamhet på marknaden. Logistik och distribution är områden som av denna anledning hamnat i fokus för förändring eftersom de kan skapa konkurrenskraft. Genom effektiva mätsystem i distributionsverksamheten kan företag styra och utveckla sina distributionssystem efter de krav som ställs och därmed öka sin konkurrenskraft. Mätningar är verktyg för att skapa kunskap och kunskap är en förutsättning för förbättring. Det är mot ovanstående bakgrund som syftet med detta arbete tagit form. Huvudsyftet med detta arbete är att undersöka vad som utmärker effektiv distributionsverksamhet samt att ta reda på vilka huvudfaktorer som är viktiga för ett effektivt mätsystem för distributionsverksamhet. För att kunna besvara arbetets syfte har teoretiska och empiriska studier genomförts. Den empiriska studien har även utförts i syfte att med fokus på mätningar studera och analysera ett fallföretags distributionsverksamhet samt ge förbättringsförslag till denna verksamhet. I fallstudien har intervju använts som huvudsaklig metod för informationsinsamling. Sammanlagt har 22 aktörer på olika nivåer inom distributionsverksamheten intervjuats. Dessutom har ytterligare ett företags distributionsverksamhet studerats i syfte att genomföra en processjämförelse. Utifrån genomförda studier menar vi att effektiv distributionsverksamhet kan byggas upp av de fyra elementen kvalitet, service, produktivitet och flexibilitet. Som mätetal för respektive element har vi identifierat mätetalen andel fel, leveransprecision, antal levererade orderrader per mantimme samt ledtid som lämpliga för distributionsverksamhet på strategisk nivå. Vi har efter genomförda studier även identifierat sammanlagt sju huvudfaktorer viktiga för ett effektivt mätsystem för distribution. Vi anser att mätetal skall:
  • utgå från verksamhetens övergripande syfte
  • vara påverkbara
  • vara enkla att förstå
  • möjliggöra jämförelse
Vidare anser vi att sammansättningen av mätetal skall:
  • vara balanserad <...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mätningar av distributionsverksamhet: mätetal och påverkande faktorer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Mätningar av distributionsverksamhet: mätetal och påverkande faktorer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51693 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×