Lärares uppfattningar och erfarenheter av utbildningssituationen vid civilingenjörsutbildningen i Maskinteknik i LTH : En fenomenografisk studie

1511 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Sedan sjuttiotalet vet man att studenter har olika inriktningar i sitt lärande då Marton m.fl. presenterade begreppen yt- och djupinlärning. Under nittiotalet har man belyst detta ytterligare och man har belagt en del faktorer som påverkar lärandets inriktning. Lärares erfarenheter av utbildning är inte lika väl belysta. Lärare och utbildningsledning påverkar och bedriver utformningen och upplevelsen av utbildning och därmed studiesituationen. Jag är intresserad av hur lärare och utbildningsledning uppfattar utbildning. Jag är speciellt inriktad mot civilingenjörsutbildningen. Det har gjorts tre avhandlingar i Sverige om hur studenter upplever ingenjörsutbildning men inte någon om hur lärare upplever den. Jag menar att lärares uppfattning av utbildning kan påverka kvaliteten på utbildningen. Det är denna syn som speciellt belyses i uppsatsen. Syfte: Syftet är att förstå och synliggöra lärares uppfattningar om och erfarenheter av civilingenjörsutbildningen. Studien skall försöka svara på vilka olika synsätt och uppfattningar som finns ibland lärare och kursansvariga? Ytterligare mål med arbetet är att öka medvetenheten kring utbildningssituationer, om utbildningssituationer i allmänhet och den aktuella situationen i synnerhet, för en bredare grupp än den jag själv tillhör. En avsikt bakom syftet är att åstadkomma något som skulle kunna ge en bättre utbildning. Metod: Fenomenografisk studie med intervjuer som datainsamlingsmetod. Resultat: Studien utmynnade i följande fenomenografiska kategorisering. Lärare kan uppfatta? A Utbildningen som utbildning i något B Utbildningen som utbildning för något C Utbildningen som utbildning till något Av särskild betydelse var betydelsen av att se en mening av utbildningen där det kan vara fråga om en generationsaspekt. Dagens generation har mycket större krav på att se en mening i det man gör och förr var man av åsikten att ma...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lärares uppfattningar och erfarenheter av utbildningssituationen vid civilingenjörsutbildningen i Maskinteknik i LTH : En fenomenografisk studie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Lärares uppfattningar och erfarenheter av utbildningssituationen vid civilingenjörsutbildningen i Maskinteknik i LTH : En fenomenografisk studie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51696 [2024-05-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×