Dagligvaruandelns egna varumärken och dess marknadsstrukturella konsekvenser på den svenska marknaden

763 visningar
uppladdat: 2003-05-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Att undersöka eventuella samband mellan EVM-förekomst och de marknadsstrukturella faktorernas prisniå, prispromotion samt differentiering och diskutera vilka konkurrens- och konsumentsrelaterade konsekvenser dessa eventuella samband kan tänkas få. Slutsats: Resultaten visar inte på några samband mellan huvudvariabeln, EVM??s marknadsandelar, och prisniå. Med prispromotion syns motsägelsefulla samband i tå varukategorier men framför allt inga som tyder på att tidigare teori (Gujdenson & Shumer (1999) etc), vilken antyder att prispromotion skulle öka till följd av EVM, skulle stämma. Starka samband syns dock mellan differentiering (i denna undersökning operationaliserad genom antal varuartiklar) och EVM??s förkomst som framför allt indikerar att differentiering och marknadsandelar hos mindre LVM (leverantörsvarumärken) minskar kraftigt då EVM??s differentieing och marknadsandelar ökar. Sammanfattningsvis skiljer sig dock dessa svenska resultat till stor del åt från majoriteten av tidigare utländska resultat både vad gäller EVM??s samband med prisniå, prispromotion och differentiering. Bl.a såg vi tecken på att EVM i Sverige tycks vara konkurrenskraftigare än vi trott tidigare, då de verkar kunna konkurrera med LVM på deras premisser vad gäller t.ex prispromotion. Skillnaderna från utländska resultat kan mycket väl tänkas bero på den svenska, något unika, kombinationen av dagligvarubranschens oligopolistiska marknadsstruktur, med anmärkningsvärt hög handelsblockskoncentration, och den jämförelsevis nyligen på...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dagligvaruandelns egna varumärken och dess marknadsstrukturella konsekvenser på den svenska marknaden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-05-11]   Dagligvaruandelns egna varumärken och dess marknadsstrukturella konsekvenser på den svenska marknaden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51794 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×