Konsumenters köpbeteende på Internet : En studie av återköpsbeteendet hos studenter på Umeå Universitet och Wright State University

2267 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kunders beteende är viktigt att förstå för ett företag som säljer produkter eller tjänster. Då alltmer handel nu sker på Internet finns ett intresse i att utreda hur en kund agerar vid inköp i en webbutik. Då det idag är dyrt att genomföra åtgärder för att attrahera nya kunder är det därför betydande att konsumenter återvänder efter ett första inköp. Syftet med denna studie är att utreda återköpsbeteendet hos kunder som handlar från butiker på Internet. Ett delsyfte är att undersöka om det finns skillnader i studenternas återköpsbeteende mellan Internetföretag och fysiska företag. Ytterligare ett delsyfte är också att undersöka om det föreligger någon skillnad mellan studenter från USA och studenter från Sverige i dessa frågorTeorier från klassisk handel samt Internethandel har använts i denna studie. Förväntnings¬bekräftelseteorin används i denna uppsats i olika former för att beskriva hur kundens förvänt¬ningar inverkar på dess tillfredsställelse och benägenhet att återvända som kund. Vidare ut¬nyttjas felkontrollteorin och serviceåterhämtning för att skildra hur konsumenten reagerar på fel och kompensationen som ges på grund av detta. Därutöver används flytteorin för att utreda kundens upplevelse vid köptillfället och hur detta påverkar efterköpsbeteendet. En egen mo¬dell har sammanställts av dessa teorier för att testas mot det empiriska material som insamlats i studien.En kvantitativ undersökning har gjorts då 70 studenter från Umeå Universitet och 70 studen-ter från Wright State University i Dayton, Ohio, har fått svara på en enkätundersökning angå-ende deras In¬ternethandelsvanor.Resultatet visar att studenterna vid de båda lärosätena uppträder relativt lika vid inköp på In¬ternet. Slutsa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konsumenters köpbeteende på Internet : En studie av återköpsbeteendet hos studenter på Umeå Universitet och Wright State University

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Konsumenters köpbeteende på Internet : En studie av återköpsbeteendet hos studenter på Umeå Universitet och Wright State University
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51865 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×