Mind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Management

1354 visningar
uppladdat: 2007-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund & Problem: Många studier pekar på att det är stor skillnad mellan den formulerade företagsstrategin och den faktiska prestationen. Detta har benämnts som ”The Strategy to Performance Gap”. En föreslagen metod för att komma tillrätta med detta gap är Gartner Groups Corporate Performance Management (CPM) initiativ. Stora och internationellt verksamma företag borde ha mest att tjäna på att minska gapet, de torde även vara de som har kommit längst i nyttjandet av nya teorier för att nå dit. Därför ämnar den här studien att kartlägga om storföretag som är verksamma i Sverige är medvetna om gapet, samt hur de arbetar med strategikommunicering och nedbrytning. Vidare skall vi se om det i deras arbetsmetoder går att se några likheter med det som Gartner föreslår i sin CPM metodik. Huvudsyfte: Att kartlägga hur storföretag verksamma i Sverige arbetar med att bryta ner och kommunicera ut strategi i syfte att minimera det strategiska gapet. Delsyfte: Vilka paralleller kan dras till teorierna kring Corporate Performance Management. Avgränsningar: Studien begränsar sig till företag vars representanter för deras strategiska enheter finns inom Göteborg eller Lund med omnejd. Detta på grund av arbetets tids- och resurs begränsningar. Vi har endast intervjuat en ansvarig för respektive företags strategiarbete. I litteraturen angående CPM begränsar sig studien till Gartners definitioner. Metod: Uppsatsen tar en explorativ ansats och kvalitativa, semistrukturerade intervjuer har genomförts varifrån primärdata samlats in. Sekundärdata kommer från böcker, artiklar och informationsmaterial från företagen. Slutsats: Vi har kartlagt hur storföretag verksamma i Sverige går till väga i sitt arbete med att bryta ned och kommunicera ut strategi och därmed visat hur de arbetar med att stänga gapet mellan strategi och faktisk prestation. Genom att analysera de komponenter som tas upp i teorin kring CPM har vi kunnat dra paralleller till de metoder och tänk som de valda företagen uppvisar. Dessa paralleller bekräftar vad vi trodde att vi skulle hitta med härledning av Hype Cycle och diffusionsteorin, att många paralleller finns och att företag verksamma i Sverige ligger i framkant vad gäller införandet av nya managementmetoder. Men det är en bit kvar till dess att de når "Path of Enlightenment" om CPM. Förslag till fortsatt forskning: Precis som det tidigare föreslagits vore det intressant att göra en kvantitativ stud...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Management

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-01]   Mind the Gap En explorativ studie i hur storföretag verksamma i Sverige stänger gapet mellan strategi och prestation samt vilka paralleller som kan dras till Corporate Performance Management
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52206 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×