Processeffektivisering – en fallstudie av en administrativ process på Volvo AB

930 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ökade förväntningar från olika intressentgrupper i företagens omvärld ställer nya och allt större krav på företagens utformning av sina processer. Effektivisering genom standardisering och automatisering av operativa processer har under relativt lång tid varit ett angeläget och frekvent område för forskning. Motsvarande effektivisering av administrativa processer är fenomen som ökat i proportion först på senare tid då man insett att det finns stora kostnadsbesparingar att erhålla. Studiens syfte är att genomföra en fallstudie på Volvo AB för att undersöka hur företaget arbetar med effektivisering av den administrativa processen Request to Pay. Ytterligare ett syfte är att utföra en processanalys för att jämföra personalkostnad och funktionalitet i de olika alternativa Request to Pay-flödena. Som delsyfte avser vi att utvärdera potentiella möjligheter och brister med det införskaffade beställarstödet Enterprise Buyer Desktop (EBD) som processeffektiviseringsverktyg. Det empiriska materialet har inhämtats genom en rad djupintervjuer med personer som på olika sätt administrativt omfattas av RtP-processen tillsammans med statistik från Volvo. Det insamlade materialet har sedan sammanställts och analyserats utifrån vår valda teoretiska referensram, som främst berör processteori men även teori om strategier för utökat värdeskapande, IT-struktur och förändring i organisationer. I vår studie har vi funnit att förmågan att utveckla system, processer och arbetssätt som understödjer utbyte och spridning av information mellan olika parter i värdekedjan kommer att vara avgörande för att nå konkurrenskraft framöver. Det paradoxala med denna nya teknikbaserade affärsmodell är att framgången mer än någonsin beror av människors förmåga att bygga varaktiga relationer baserade på ömsesidigt förtroende. Som studien visar har EBD och det avsedda elektroniska inköpsflödet inte fått så stort genomslag på Volvo än. Enligt analysen beror det på en rad anledningar. Volvo har förenklat och standardiserat stora delar av transaktionshanteringen såväl som inköpsenheten men har en bit kvar till att uppnå full integration. Som förslag till ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Processeffektivisering – en fallstudie av en administrativ process på Volvo AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Processeffektivisering – en fallstudie av en administrativ process på Volvo AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52224 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×