Denna studie tar inledningsvis upp den bolagiseringsvåg som svepte in över
Sverige på 1980 talet. Målet med bolagiseringen var att bolagen skulle
marknadsanpassas och konkurrensutsättas genom att tillåtas bli mer
självständiga än vad de varit tidigare. Orsaken till bolagiseringen var att
de gamla divisionsenheterna ansågs ha blivit så stora att de inte längre
klarade av att anpassa sig i en snabb föränderlig omgivning.
Studien visar att bolagen blev mer flexibla, och tilläts av ägarna att agera
mer självständigt i sin nya mer marknadsinriktade organisation. Men det
visar sig även i studien att fallstudieföretagets ekonomistyrning hade en
stark fokus på kostnader, kvalité och produktivitet vilket inte kan anses
vara helt lämpad för den nya bolagssituationen. Framförallt mjuka nyckeltal
som bland annat visar på kundens och personalens tillfredställelse saknades
helt. Det här är inget unikt för dagens företag, eftersom dagens
ekonomistyrning bygger på gamla antagande som inte gäller för dagens
situation och är därför till stor del bristfällig. Ekonomistyrningen är ofta
uppbyggd på historiska händelser vilket gör att företag riskerar att jobba
reaktivt istället för proaktivt. Ekonomistyrningen idag är dessutom många
gånger enkelspårig genom att den bara tittar på företaget som en enskild
enhet, istället för att sätta in företaget i sin omvärld och ta hänsyn till
företagets hela värdekedja.
För att skapa en fungerande ekonomistyrning som kan se företaget ur flera
perspektiv krävs det att företaget först bygger upp en fungerande operativa
styrning. När den operativa styrningen väl fungerar har ledningen verktyg
att analysera sin verksamhet för att bygga sin strategiska styrning på. Att
hitta lämpliga modeller som kopplar ihop den operativa- och den strategiska
styrningen har varit rapportens huvudsyfte. Studien visar på några lämpliga
modeller för att stärka den kopplingen. Balanced scorecard är en modell som
rapporten tar upp och visar hur företag kan jobba med sin ekonomistyrning
sett ur flera perspektiv. Normalt jobbar BSC med fyra perspektiv: det
finansiella-, process, kund- och lärandeperspektivet. Rapporten ger förslag
att utöka BSC med ett leverantörs perspektiv. På så sätt skulle hela
företagets värdekedja täckas in. Rapporten tar även upp en modell (Simons-)
som företag kan använda för att bland annat försöka tyda signaler i sin
omgivning som...