Syftet med uppsatsen, att utreda de skillnader i rättsverkningar som finns
mellan Natura 2000-områden och vanliga naturreservat,har jag uppnått genom
att använda mig av traditionell juridisk metod. Genom att jämföra
lagtextformuleringar, förarbeten och bakgrund till bestämmelserna om de två
områdesskydden har jag funnit att reglerna om Natura 2000-områden har en
betydligt större räckvidd än bestämmelserna för vanliga naturreservat.
Allehanda verksamheter och åtgärder omfattas av den särskilda
tillståndprövning som gäller för ingrepp i Natura 2000-områden, medan
vanliga naturreservat har begränsad räckvidd till de ingrepp som stadgas i
reservatsföreskrifterna. Jag har även funnit skillnader när det gäller
inrättandet och upphävandet av områdesskydd, och resultatet är att
EU-kommissionen utövar en stark kontroll vad gäller Natura 2000-områden.
Kommissionen kan tvinga medlemsstaterna att inrätta särskilt skyddat
område, och om medlemsstaten vill upphäva skyddet måste samråd ske med
kommissionen. Så är inte fallet för inrättande och upphävande av beslut om
vanliga naturreservat, då har länsstyrelserna och kommunerna stora
befogenheter. Överlag finns flera och i vissa fall stora skillnader mellan
de rättsverkningar som följer av om ett område klassas som vanligt
naturreservat eller som ett Natura 2000-område.
Abstract
The purpose of this essay is to investigate the differences in effects of
law that is between Nature 2000-areas and regular nature reserves. This has
been achieved by using traditional jurisprudential method. By comparing the
wording of law, the preparatory works and the background of the rules for
the two different areas of protection, I have found out that the rules for
Nature 2000 has a significant wider range than the rules for regular nature
reserves. All different types of activities and measures are comprised by
the special trial of permission that is current for all interference in
Nature 2000-areas, while regular nature reserves has a limited range and
are current only to the interferences that are prescribed in the
regulations of reserves. I have also found differences in establishing and
cancellation of areas of protection and the result is that the commission
of EU has a strong control when it comes to Nature 2000-areas. The
commission can force member states to establish areas as special protected,
and if the member state wants to cancel the protection in the future there
must be a consultation whit the commission. That is not the case for the
establishing and cancellation of regular n...