Fysisk klassrumsmiljö: en hermeneutisk bildstudie av hur gymnasieelever och lärare upplever samt önskar sig sin fysiska klassrumsmiljö

1 röster
991 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie har varit att öka förståelsen av hur lärare och elever på tre gymnasieprogram upplever sin nuvarande klassrumsmiljö, och vidare hur dessa elever och lärare önskar sig sin ideala klassrumsmiljö. Studien söker även bidra till ökad förståelse kring eventuella skillnader mellan elevers och lärares syn på fysisk klassrumsmiljö. För att på bästa sätt fånga respondenternas tankar kring fysisk klassrumsmiljö fick 29 elever och två lärare först rita en bild av sin upplevda fysiska klassrumsmiljö och därefter en ny bild av sin önskade fysiska klassrumsmiljö. Bildempirin kompletterades sedan med en intervjustudie där sex elever deltog. Vetenskapligt förhållningssätt har tagit sin utgångspunkt i den hermeneutiska vetenskapsteorin. Den hermeneutiska spiralen har används som både arbetssätt och metodologiskt textanalysverktyg. Med hjälp av värdeskaleanalys har elevernas bilder kunnat kategoriseras i olika teman. Resultatet av denna studie visar att skillnaderna mellan elevernas upplevda och önskade fysiska klassrumsmiljö är stora. Många elever önskar sig en förbättrad arbetsmiljö, ökad klassrumsestetisering, och mer mysiga varma material: vilka får klassrummet att kännas mer hemlikt. Lärarna visar inte lika stor förändringsbenägenhet: de vill möblera om bänkarna, men är i övrigt nöjda med sin upplevda fysiska klassrumsmiljö. För att divergensen mellan den upplevda och önskade fysiska klassrumsmiljön skall kunna minska måste lärarna...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fysisk klassrumsmiljö: en hermeneutisk bildstudie av hur gymnasieelever och lärare upplever samt önskar sig sin fysiska klassrumsmiljö

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Fysisk klassrumsmiljö: en hermeneutisk bildstudie av hur gymnasieelever och lärare upplever samt önskar sig sin fysiska klassrumsmiljö
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52808 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×