Kreativitet i skolan: en studie av lärarnas syn, behandling och bedömning av kreativitet

900 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med detta arbete har varit att studera tre huvudfrågor, utveckling, bedömning och synen på kreativitet, utifrån lärarens perspektiv. Resultatet har sedan jämförts med existerande litteratur kring ämnet samt skolans styrdokument. Frågeställningarna har angripits med hjälp av efterforskningar, kvalitativa intervjuer och analys. Vårt vetenskapliga förhållningssätt har inspirerats av den hermeneutiska forskningsprocessen. Lärarna vi intervjuat är utbildade och arbetar i ämnet svenska, musik respektive bild. I arbetet ingår lärare från både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet visar att alla lärarnas syn på begreppet generellt sett stämmer väl med litteraturen, nämligen att kreativitet bör ses som ett samlingsnamn för en mängd olika färdigheter/processer. Exakt vilka dessa färdigheter/ processer är tycks det dock finns delade meningar kring. Både litteraturen och lärarna är samstämmiga gällande miljöns påverkan på kreativitet. Lärarna lyfte därför vikten av att skapa en kreativ miljö för elevens utveckling. En faktor som lärarna upplevde som viktig var att eleven måste få misslyckas för att våga vara kreativa, vilket de inte tyckte dagens skolmiljö tillåter. Problematiken med att bedöma ett subjektivt ämne på ett objektivt sätt var något som alla lärare var samstämmiga om. Alla ansåg att deras egna kreativitet, erfarenhet och syn på kreativitet påverkade bedömningen. Vi upplevde att lärarna hade svårt med att verbalisera de olika kriterier de utgick från vid bedömning av kreativitet. I vissa fall ställer vi oss frågan om kriterierna verkligen mäter kreativitet i sig eller om de istället mäter förutsättningar för kreativitet. I litteraturen har vi läst om metoder för att öka trovärdigheten av bedömningen och även för att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kreativitet i skolan: en studie av lärarnas syn, behandling och bedömning av kreativitet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kreativitet i skolan: en studie av lärarnas syn, behandling och bedömning av kreativitet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52902 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×