Sammanfattning
EDI är ett välkänt och beprövat sätt för företag att automatisera sina
affärsprocesser. Det är också välkänt att EDI är dyrt att både inverstera i och
att använda. EDI anses också som krångligt att lära sig och att förstå. Detta
har gjort att EDI aldrig riktigt har slagit igenom bland små och medelstora
företag. Det internationella standardiseringsprojektet ?ebXML?, som sponsras av
bland annat av UN/CEFACT och OASIS, har släppt ett ramverk för hur XML ska
kunna användas för elektronisk handel, även B2B. Visionen för ebXML är att det
ska vara en enkel global standard som ska kunna användas av alla, även små och
medelstora företag.
Syftet med uppsatsen är att ge en vägledning för små och stora företag vilket
av EDI och ebXML som skulle vara bäst för just deras företag. För att få fram
detta har vi utgått från fyra olika kriterier, marknadsnisch, kundrelationer,
ekonomi och kompetens. Sedan har vi analyserat små företag för både EDI och
ebXML i varje kriterium och stora företag för både EDI och ebXML i varje
kriterium. Efter varje del har vi gjort en bedömning om hur väl EDI eller ebXML
stämmer överens med de krav som finns för företaget under respektive kriterium
och gjort en poängbedömning från 1 ? 4, där 4 är bäst.
Slutsatsen av analysen blev att för små företag är ebXML bäst, då EDI både är
dyrt och kompetenskrävande, vilket kan vara svårt för små företag att klara av.
Vår slutsats stämmer väl överens med både visionen för ebXML och erfarenheten
som finns kring användandet av EDI.
Slutsatsen för stora företag blev ingen markant fördel för något av
alternativen. De båda alternativen fick nästan lika många poäng. Stora företag
får se vilka kriterier som är viktigast för just deras företag och göra
bedömningen utifrån detta.
Vi konstaterar också att det finns andra aspekter att titta på när man väljer
mellan EDI och ebXML. Det vi trycker mest på...