Under hösten år 2005 implementerade Grundfos Electronics ett nytt ERP-
system, vilket innebar en uppgradering från SAP/R2 till SAP/R3. I och med
denna uppgradering fick Grundfos Electronics även tillgång till Grundfos
Business Warehouse, vilket är en kombination av databaser som innehåller
kvantitativ data från produktions- och försäljningsbolag i Grundfos-
koncernen. Genom övergången till SAP/R3 och tillgången till Grundfos
Business Warehouse öppnades det nya möjligheter till att ta fram
information om Grundfos Electronics försörjningskedjor.
Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vilken information som
finns tillgänglig i Grundfos Business Warehouse som kan användas för att
skapa förståelse över hur Grundfos Electronics försörjningskedjor fungerar.
En analys av informationen utfördes med syfte att förbättra
kapacitetsplaneringen vid Grundfos Electronics.
Från Grundfos Business Warehouse har information hämtats gällande
utveckling av försäljningen för de tre senaste åren. Utifrån informationen
har två olika prognosmodeller föreslagits för att understödja den
erfarenhetsbaserade prognosen som används idag. Den första prognosmodellen
som föreslagits bygger på en modifiering av Winters säsongsmetod medan den
andra bygger på ett samband mellan bekräftade order för kommande månad och
realiserad försäljning.
En kapacitetsanalys har gjorts för att undersöka vilken kapacitetsstrategi
som är mest lämplig att använda vid produktionen hos Grundfos Electronics.
Analysen visar vilken kapacitetsstrategi som använts de två senaste åren
vid produktionslinjerna hos Grundfos Electronics och hur utfallet har varit
för vald kapacitetsstrategi. Information har även hämtats för
lagernivåernas utveckling vid de olika lagerplatserna i försörjningskedjan
samt utveckling för ledtiden hos de olika aktörerna i försörjningskedjan.
Resultatet visar att den prognosmodell som bygger på Winters säsongsmetod
på ett bra sätt kan understödja den erfarenhetsbaserade prognosen som
används idag. För prognosmodellen som bygger på sambandet mellan antalet
bekräftade order för kommande månad och realiserad försäljning, saknas idag
data för att kunna styrka detta samband.
Resultatet av kapacitetsanalysen visar att Grundfos Electronics använt sig
av en differentierad kapacitetsstrategi för åren 2005 och 2006. För att
Grundfos Electronics snabbt skall kunna anpassa sig till
försäljningsökningar föreslås att en anpassningsstrategi används där
Grundfos Electronics, under året, har alla skift som anses nödvändiga igång.
Resultatet av ledtidsanalysen visar att ledtiderna tenderar att öka under
semestermånaderna. Detta på grund av att kapaciteten i produktionen...