Massmedia - dagstidningar

5 röster
28315 visningar
uppladdat: 2005-12-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

I dagens samhälle har media ett stort inflytande och kallas oftast den tredje statsmakten, p.g.a. sin oberoende ställning och förmåga att kunna väcka opinion, skapa debatter, och framföra nyheter. Olika tidningar förmedlar saker på olika sätt beroende på skillnader i t ex politisk färg, målgrupp, sätt att skriva på osv.

Syfte

Vi valde att jämföra två lite mer ”seriösa” tidningar mot två gratistidningar. Aftonbladet, Metro, DN och Stockholm city är de tidningarna. Vi ville se hur mycket, och vad, som egentligen skiljde tidningarna åt. Gratis behöver ju inte alltid betyda sämre, eller?


Problem under arbetet

Under arbetets gång stötte vi på lite problem, här är några punkter på vilka problem vi hade:

• Svåra begrepp/ord
• Veta om det var det manliga eller kvinnliga könet som dominerade i tidningen
• Hur mycket bildmaterialet skiljde sig i tidningarna
• Om det var första- eller andrahandskällor
• Vilken typ av nyheter man fokuserade på (till en viss del)

Men efter en tid lyckades man ta reda på det, med ett visst beslut från oss själva. Några större problem var det inte utan arbetet fortsatte i vanlig takt.


Aftonbladet

Aftonbladets politiska färg är röd, därav är den vänster/socialistiskt tidning. Tidningen smutskastar sällan deras egna politiska åsikter och ledare, men ibland förekommer det. De kritiserar oftare borgliga och andra partier.
Aftonbladet kan man köpa över hela landet och kostar 8kr (utan bilaga). Tidningen riktar sig mot människor som kanske inte orkar läsa mer djup- och ingående tidningar (t ex DN), media-klassen.
I tidningen finns nyheter om allt mellan himmel och jord, både udda, roliga och seriösa nyheter, tidningen har även en sportdel (Sportbladet) som är mycket populär bland det svenska folket. Det finns dock lite mer utav skvaller, och inrikes nyheter, men också en del om utrikes och lokala nyheter.
Aftonbladet skriver om saker mestadels i Sverige, men också runt om i världen där det pågår stora händelser. Både männen och kvinnorna får lika mycket uppmärksamhet i tidningen tycker vi. Aftonbladet har också mestadels förstahandskällor framför andrahandskällor, vilket bevisar på en del jobb.


Metro

Metro är en politiks obunden tidning, den har ingen politisk färg. Metro kan man hitta vid spårvagnarna, tunnelbanorna, tåg, bussar och centrala punkter. Metro riktar mot människor som åker kommunalt. I Metro kan du läsa inrikes, utrikes, sport, nöje, kultur, samhällsfrågor och kändisskvaller, dock i mindre format. Metro skriver om saker mestadels i Sverige, men också runt om i världen där det pågår stora händelser.
Könet som får mest uppmärksamhet i tidningen är ganska lika här med, men det lutar sig lite mer åt männens sida. Tidningen använder sig mest av andrahandskällor.



Aftonbladet och Metro

Språket mellan Aftonbladet och Metro är ganska lika. Vi anser att båda är ganska lättlästa, inte så djupgående tidningar. I Aftonbladet står det dock lite mer än i Metro eftersom man läser oftast tidningen i 20min eller mindre. Därför är det kortare texter med mindre svåra ord.
Aftonbladet och Metro är ganska olika när det gäller bilderna.
Aftonbladet har mera extrema, kraftigare, känslosammare bilder som ska kunna locka köpare. Metro har mindre, och mer ”diskreta” bilder.









Dagens Nyheter

DN startades år 1864 och den 23 december samma år så kom den första tidningen ut.
DN står helt fri från partier och organisationer. DN: s politiska hållning är liberal. Tidningen skrivs i en liberal anda. DN läses dagligen av en miljon människor runt om i landet. Och varje månad besöker 1,8 miljoner människor www.dn.se. DN är landets största annonsmedium på tidningssidan. Deras mål är att människor oavsett social bakgrund ska ha en möjlighet att delta i och förstå gemensamma angelägenheter.
DN: s målgrupp är mellan 20-65 år och som är nyfikna på omvärlden. Och för de som är intresserad av kultur, politik, debatt, ekonomi, utrikes och samhälles frågor. Det är mest de vuxna som dras till DN.
DN är en av Sveriges mest lästa tidning. Båda det kvinnliga och manliga könet får nästan lika mycket uppmärksamhet men den manliga sidan får lite mer. Mest handlar det om utrikes och politiska problem så det är nog därför det manliga könet kommer fram mera. DN skriver absolut inte om kändisskvaller eller någon sorts skvaller över huvudtaget. Så detta är en mycket seriös tidning. Söker du utrikes, inrikes, sport, ekonomi och samhälles frågor så ska du ta och läsa Dagens nyheter.



Stockholm City

Stockholm City är stockholmarnas lokaltidning. City berättar det du behöver veta om stockholmsnyheterna, stockholmssporten och stockholmsnöje. Berättar även de största nyheterna från Sverige och världen. En del av deras material är egenproducerat. Det gäller artiklar som såväl nyheterna och politik som sport och nöje.
City tar upp något viktig grej varje dag som påverkar stockholmarna t.ex. Jobb, utbildning, hälsa, resor och nöje. År 2002 startades Stockholm city och blev den tredje största dagstidningen. Och har snitt 570 000 läsare varje dag.
Deras målgrupp är de mellan 15-35 år som tror på framtiden. Och utnyttjar allt vad storstaden har att erbjuda. Deras politiska färg blå och det lutar sig åt borliga. I city är det nog det manliga könen som kommer fram en hel del. Och även mycket reklam finns det i city som alla andra gratis tidningar.



DN och City

Språket i DN och City tidningar är ganska olika. På ena sidan så har vi DN som är ganska svårt tidning, med mycket svåra begrepp och ord. Och läses av många vuxna allmänbildade. City är en lättläst tidning som fungerar bra till alla åldrar. Även deras bildmaterial är ganska olika. På DN sida så är det politiska bilder och mer allvarliga bilder än city. I city finns det mest kändisbilder och en massa andra oseriösa bilder. Men givetvis finns det seriösa/allvarliga bilder. I city använder man mest andrahandskällor t.ex. TT. I DN är det både första- och andrahandskällor men för mesta förstahandskällor. Om man vill läsa en enkel, lättläst och snabb tidning så ska man läsa city.


Analyser på ledarartiklar

DN:s ledartikel är uppbyggd på så sätt som de flesta led- och debattartiklar är uppbyggda.

• Presentation av frågan och bakgrund
• Argumentation för chefredaktörens åsikter
• Förslag på handlingar och åtgärder

Chefredaktören visar sina politiska åsikter genom att ”attackera” andra partier och prisar de borgliga. Han skriver också att, med lite dolda budskap, de borgliga partierna skulle göra det bättre.


Aftonbladets ledarartikel är också uppbygg på det klassiska sättet i de tre olika stegen.

1. Presentation av frågan och bakgrund.
2. Argumentation för chefredaktören åsikter.
3. Förslag på handlingar och åtgärder i frågan.

Exempel på presentation av frågan och bakgrund.

’’Hur klarar Sverige allvarliga kriser? Förra veckan gick rikets ledning igenom ett antal tänkta fall. Övningar på så hög nivå är ovanliga. Den här gången deltog statsministern och kärnan av regeringen, liksom cheferna för Rikspolisstyrelsen, Säpo, Räddningsverket och ytterligare myndigheter. En rad hot diskuterades’’. (ur aftonbladets ledarartikel)

Hur visar sig chefredaktörens politiska åsikter i ledarartiklarna?

Han ger en mycket bra och positiv bild av regering och att de agerar utmärkt.
Genom att visa att regeringen försöker hitta olika medel hela tiden.

’’Det är utmärkt att regeringen höjer beredskapen’’


Skillnader och likheter mellan ledarartiklarna

Språket är ganska svårt. Svåra begrepp och ord för de yngre och personer som inte är så insatta i politik. Språket är ungefär likadant i båda tidningarna. Andra likheter är du upplägget och hur de alltid lyckas skriva ett eller annat dåligt om ”konkurrenterna”. En skillnad som vi såg var att Aftonbladets artikel var lite mer sammanfattande än DN:s. Lite enklare.



Slutsats

Nej, gratis behöver inte vara sämre. I detta arbete tycker jag att vi har fått lära oss att Metro och Aftonbladet t ex inte har så stora skillnader. Vi tycker att Metro ibland kan vara bättre än Aftonbladet. Men smaken är som baken. Tidningarna blir svårare och svårare desto äldre målg...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Massmedia - dagstidningar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-14]   Massmedia - dagstidningar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5336 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×