Nedskärning är ett vanligt förekommande verktyg för att minska ett företags organisatoriska komplexitet och kostnader â?? ofta i syfte att snabbt höja företagets börskurs och eller sitt anseende. Denna typ av nedskärning är ofta förknippad med oönskade negativa konsekvenser bland personalen såsom oro och misstro till företagsledningen. Man har även observerat att motivationen minskar och de anställda börjar se sig om efter en ny arbetsgivare. Kunskapsintensiva företag har kommit att spela en allt viktigare roll i årt moderna kunskaps och informationssamhälle. Arbetarna i dessa kunskapsföretag kallar vi kunskapsarbetare. Dessa kunskapsarbetare identifierar sig starkt med sitt yrke och de normer, den etik, moral, de regler och det anseende som yrket för med sig. Vanligt bland dessa arbetare är att de arbetar ganska fritt, planerar sin arbetsdag till stor del själva, är självgående, högutbildade, vana att lösa komplexa problem och besitter ofta mer kunskap inom sitt område än sina överordnade. Vid en nedskärning minskar normalt resursförbrukningen i företaget, man reducerar delegationen av beslut och minskar investeringarna. En nedskärning är ofta toppstyrd från företagets ledning. De anställda får reda på i anslutning till nedskärningen om de får stanna kvar och vad deras nya arbetsuppgifter i sådana fall blir. Trots de både vanliga och allvarliga negativa konsekvenserna av en nedskärning har forskare funnit att en nedskärning kan innebära något positivt för de anställda på företaget. Vi har i år studie av kunskapsarbetare, funnit att företaget observerat att det kan förekomma en ökning av kunskapsarbetarnas motivation i samband med en nedskärning. Hur kan det då komma sig att kunskapsarbetare, som är vana att agera självständigt och kunna påverka med sitt inflytande och kunnande, upplever det som en förbättring när de får sina befogenheter och friheter begränsade? Detta motsatsförhållande â?? ökad motivation vid en nedskärning - har vi studerat ur ett identitetsperspektiv. Vi har funnit att den ökade motivationen kan förklaras av hur företagen ser på kunskapsarbetarna och hur kunskapsarbetarna ser på sig själva. Då företagen har tillgodosett kunskapsarbetarnas behov av att sätta sig in i, förstå och lösa komplexa problem â?? har kunskapsarbetarna under nedskärningen funnit detta mer stimulerande och positivt â?? än de fall när de inte blivit involverade utan bara fått â?stå bredvidâ? och titta på när resten av organisationen â?skär nedâ?.
1540 visningar
uppladdat: 2005-06-03
uppladdat: 2005-06-03
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Nedskärning är ett vanligt förekommande verktyg för att minska ett företags organisatoriska komplexitet och kostnader â?? ofta i syfte att snabbt höja företagets börskurs och eller sitt anseende. Denna typ av nedskärning är ofta förknippad med oönskade negativa konsekvenser bland personalen såsom oro och misstro till företagsledningen. Man har även observerat att motivationen minskar och de anställda börjar se sig om efter en ny arbetsgivare. Kunskapsintensiva företag har kommit att spela en allt viktigare roll i årt moderna kunskaps och informationssamhälle. Arbetarna i dessa kunskapsföretag kallar vi kunskapsarbetare. Dessa kunskapsarbetare identifierar sig starkt med sitt yrke och de normer, den etik, moral, de regler och det anseende som yrket för med sig. Vanligt bland dessa arbetare är att de arbetar ganska fritt, planerar sin arbetsdag till stor del själva, är självgående, högutbildade, vana att lösa komplexa problem och besitter ofta mer kunskap inom sitt område än sina överordnade. Vid en nedskärning minskar normalt resursförbrukningen i företaget, man reducerar delegationen av beslut och minskar investeringarna. En nedskärning är ofta toppstyrd från företagets ledning. De anställda får reda på i anslutning till nedskärningen om de får stanna kvar och vad deras nya arbetsuppgifter i sådana fall blir. Trots de både vanliga och allvarliga negativa konsekvenserna av en nedskärning har forskare funnit att en nedskärning kan innebära något positivt för de anställda på företaget. Vi har i år studie av kunskapsarbetare, funnit att företaget observerat att det kan förekomma en ökning av kunskapsarbetarnas motivation i samband med en nedskärning. Hur kan det då komma sig att kunskapsarbetare, som är vana att agera självständigt och kunna påverka med sitt inflytande och kunnande, upplever det som en förbättring när de får sina befogenheter och friheter begränsade? Detta motsatsförhållande â?? ökad motivation vid en nedskärning - har vi studerat ur ett identitetsperspektiv. Vi har funnit att den ökade motivationen kan förklaras av hur företagen ser på kunskapsarbetarna och hur kunskapsarbetarna ser på sig själva. Då företagen har tillgodosett kunskapsarbetarnas behov av att sätta sig in i, förstå och lösa komplexa problem â?? har kunskapsarbetarna under nedskärningen funnit detta mer stimulerande och positivt â?? än de fall när de inte blivit involverade utan bara fått â?stå bredvidâ? och titta på när resten av organisationen â?skär nedâ?.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2005-06-03] Nedskärning är ett vanligt förekommande verktyg för att minska ett företags organisatoriska komplexitet och kostnader â?? ofta i syfte att snabbt höja företagets börskurs och eller sitt anseende. Denna typ av nedskärning är ofta förknippad med oönskade negativa konsekvenser bland personalen såsom oro och misstro till företagsledningen. Man har även observerat att motivationen minskar och de anställda börjar se sig om efter en ny arbetsgivare. Kunskapsintensiva företag har kommit att spela en allt viktigare roll i årt moderna kunskaps och informationssamhälle. Arbetarna i dessa kunskapsföretag kallar vi kunskapsarbetare. Dessa kunskapsarbetare identifierar sig starkt med sitt yrke och de normer, den etik, moral, de regler och det anseende som yrket för med sig. Vanligt bland dessa arbetare är att de arbetar ganska fritt, planerar sin arbetsdag till stor del själva, är självgående, högutbildade, vana att lösa komplexa problem och besitter ofta mer kunskap inom sitt område än sina överordnade. Vid en nedskärning minskar normalt resursförbrukningen i företaget, man reducerar delegationen av beslut och minskar investeringarna. En nedskärning är ofta toppstyrd från företagets ledning. De anställda får reda på i anslutning till nedskärningen om de får stanna kvar och vad deras nya arbetsuppgifter i sådana fall blir. Trots de både vanliga och allvarliga negativa konsekvenserna av en nedskärning har forskare funnit att en nedskärning kan innebära något positivt för de anställda på företaget. Vi har i år studie av kunskapsarbetare, funnit att företaget observerat att det kan förekomma en ökning av kunskapsarbetarnas motivation i samband med en nedskärning. Hur kan det då komma sig att kunskapsarbetare, som är vana att agera självständigt och kunna påverka med sitt inflytande och kunnande, upplever det som en förbättring när de får sina befogenheter och friheter begränsade? Detta motsatsförhållande â?? ökad motivation vid en nedskärning - har vi studerat ur ett identitetsperspektiv. Vi har funnit att den ökade motivationen kan förklaras av hur företagen ser på kunskapsarbetarna och hur kunskapsarbetarna ser på sig själva. Då företagen har tillgodosett kunskapsarbetarnas behov av att sätta sig in i, förstå och lösa komplexa problem â?? har kunskapsarbetarna under nedskärningen funnit detta mer stimulerande och positivt â?? än de fall när de inte blivit involverade utan bara fått â?stå bredvidâ? och titta på när resten av organisationen â?skär nedâ?.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=53691 [2024-04-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera