Musiklärarens påverkan - Grundskolan som mötesplats

887 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna studie bygger på huvudfrågan: Har musiken i grundskolan någon påverkan på elevens inställning till musik senare i livet? Under studien har nya infallsvinklar tagit form och lett studien till resultatet: Musiklärarens påverkan. Från en relativt smal syn på musikundervisningen i grundskolan har element som t ex läroplaner och ledarskapsteorier vidgat studiens syn för vad musiklärare i grundskolan har haft för styrmedel genom tiden för de fyra läroplanerna, Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. Denna studie kan urskilja att det har skett en progressiv utveckling av varje ny läroplan, och att lärarrollen har utvecklats med denna process. Musikundervisningen i grundskolan har gått från en traditionell till en mer öppen undervisningsform. Från striktare, mer riktad och inramad lärarroll till dagens lärare som kan vara mer flexibel och finna sina egna vägar i musikundervisningen, med förutsättning att nå uppsatta mål i läroplanen. Ur denna förändring kan denna studie också urskilja att lärarens personlighet, gnista och förmåga att engagera sina elever har betydelse för musiklärarens påverkan på elevernas fortsatta musikintresse i livet. This study is formed from the main uestion: Do the music teaching in primary school effect the student?s attitude for music later in life? New aspects showed up during the writing and that also provided a title for this study, ?The music teacher?s influence?. Aspects like the curriculum and leadership sensitised the reasoning for the music-teachers part in the primary school teaching. Sweden have four curriculums, Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 and Lpo 94. When the study compared them with the answers from the polls, the study distinguishes a progressive development for every new curriculum and also how the music teacher?s role developed with it. The music teaching in primary school has developed from a traditional school form to an open school form. From a strictly and framed way of teaching compared with today?s teaching where the teacher has a flexible way of teaching. This flexible way gives the teacher free space to find her/his own way of music teach...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Musiklärarens påverkan - Grundskolan som mötesplats

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Musiklärarens påverkan - Grundskolan som mötesplats
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=53714 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×