Intern hantering som orsak till defekter: ett Sex sigma projekt för analys och åtgärdsförslag på Sapa Heat Transfer AB

1406 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete har utförts på Sapa Heat Transfer i Finspång och har tagit upp frågan med hur den interna hanteringen av produkterna kan orsaka defekter. I arbetet har en typ av defekt undersökts särskilt och denna defekt kan ses som ett exempel. Företaget tillverkar aluminiumband till värmeväxlare, främst till fordonsindustrin. Banden levereras på rullar med en diameter upp till 1700 mm, och en bredd mellan 12 mm och 1440 mm. Syftet med detta examensarbete är undersöka en defekt som är orsakad av den interna hanteringen, det vill säga det som sker mellan produktionsstegen. Arbetet ska resultera i förslag till lämpliga åtgärder för att i framtiden kunna undvika defekten. Detta ska genomföras som ett Sex sigma projekt och strukturen ska följa arbetsmetoden DMAIC. Det senaste året har ett problem med repade produkter tvingat Sapa till stora reklamationer och kassationer. Reklamationerna kom bara från en kund och dennes material behandlas nu på särskilt sätt. En produkt räknades som defekt om den hade en repa, det vill säga mätdatan i detta arbete är diskret. Först och främst gjordes en processkartläggning, för att öka förståelsen för de olika processmomenten. En besparingspotential för arbetet har redovisats men någon sammanlagd summa har inte lagts fram eftersom siffrorna är mycket ungefärliga, problemet med repor måste dock anses vara kostsamt för företaget. Mätningar på andelen repor gjordes så att provgrupper togs ut och antalet repade produkter inom dessa uppmättes. Det visade sig att av totalt de 995 kontrollerade bredderna var 137 repade, vilket betyder att 13,8 % av produkterna hade repor. Orsakerna till problemet med repor analyserades och det blev uppenbart att de flesta var störfaktorer som inte kunde påverkas eller mätas på något bra sätt. För att kunna förbättra processen måste därför själva processen analyseras. Detta gjordes och vid processanalysen kunde det konstateras att antalet moment som innebar risker och som inte ökade värdet på produkten var många. Det förslag till förbättringsåtgärd som lämnas till företaget är att ändra pr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Intern hantering som orsak till defekter: ett Sex sigma projekt för analys och åtgärdsförslag på Sapa Heat Transfer AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Intern hantering som orsak till defekter: ett Sex sigma projekt för analys och åtgärdsförslag på Sapa Heat Transfer AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=53829 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×