Bedömning i matematik: vilken betydelse bedömningen har för eleverna i deras lärande

1442 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bedömning av elevers kunskaper och lärande utgör en väsentlig del i läraryrket. Syftet med föreliggande studie är att undersöka huruvida lärarens bedömning har betydelse i elevernas lärandeprocess. Jag har studerat en klass i skolår 9 med dess undervisande lärare inom ämnet matematik. Observationer har genomförts för att få en bild av undervisningen, med bedömningen i fokus. Intervjuer har utförts med elever för att få en bild av deras uppfattningar kring bedömningen. För att vidga bilden av elevernas totala bedömningssituation har även en intervju med läraren utförts. Resultatet har analyserats och elevernas och lärarens uppfattningar har jämförts. Den klass som jag har studerat bedöms genom flera olika metoder, bedömningsprocessen är en kombination av summativ och formativ bedömning. Eleverna är inriktade på att det är den summativa bedömningen, genom prov och betyg, som utgör de verkliga bedömningssituationerna. Samtliga elever betraktar bedömningen som väldigt viktig för deras arbete. De arbetar och värderar sina kunskaper mot betyget. De tänker inte på att kunskaperna är viktiga att ha med sig. De ser proven som en tydlig bedömningssituation och de anpassar arbetet till att träna på vad som ska komma på provet. Läraren anser att det viktiga är vad eleverna lärt sig i processen och inte vad de presterat på ett prov. Bedömningen från lärarens sida gäller mer att utveckla eleverna genom formativ bedömning än att betygssätta dem. Betygen är för läraren bara något som hon måste ge eleverna. Synen p...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bedömning i matematik: vilken betydelse bedömningen har för eleverna i deras lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Bedömning i matematik: vilken betydelse bedömningen har för eleverna i deras lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54047 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×