Denna uppsats tittar närmare på de olika verksamhetsformerna som i dag
existerar inom primärvården. Under de senaste åren har nya driftsformer
utanför den offentliga sektorn dykt upp. Numera finns både privata
entreprenörer och nya typer av offentliga verksamheter som skapats då
Landstingets organisation ständigt är under förändring. Utifrån de tre
verksamhetsformerna offentlig, entreprenöriell och intraprenöriell
verksamhet har vi valt att identifiera den övergripande styrningen,
identifiera sambandet mellan ledningens styrning och
arbetstillfredsställelse och arbetsprestationer och slutligen identifierat
ledningens agerande för att skapa en framgångsrik verksamhet. Metoden har
varit att göra en fallstudie av kvalitativ karaktär med kvantitativa
inslag, på tre vårdcentraler med olika verksamhetsformer. På varje
vårdcentral har verksamhetscheferna intervjuats medan medarbetarna har
besvarat en enkät om hur de uppfattade styrningen. Frågorna till
verksamhetscheferna var öppet ställda medan enkätfrågorna hade slutna
svarsalternativ.
Resultatet av studien visar på att verksamheterna till största del använde
sig av mål och självstyrning där intraprenaden utmärkte sig och hade den
tydligaste styrningen av de tre. Sambandet mellan ledningens styrning och
medarbetarnas arbetstillfredsställelse och arbetsprestationer varierade
kraftigt och visade sig ha starkast samband kopplat till mål och
självstyrning. Det starkaste sambandet som visades fanns mellan målstyrning
och arbetsprestationer i intraprenaden. Den styrning som visats sig vara
mest användbar för att uppnå arbetstillfredsställelse och
arbetsprestationer i både offentlig, och intraprenöriell verksamhet är en
blandning av mål och självstyrning. För entreprenaden var istället
målstyrning den mest fördelaktiga styrformen. Totalt sett anser sig
medarbetarna både prestera och trivas bättre i entreprenaden och
intraprenaden jämfört med den offentliga verksamheten. För att skapa
framgångsrika verksamheter använde sig cheferna av olika metoder. För den
offentliga verksamhetschefen var trivsel och ett anonymt ledarskap viktigt.
Entreprenadchefen ansåg kompetens, dynamisk arbetsmiljö, möjlighet till at...