De nya regelverkens påverkan på förväntningsgapet mellan revisorn och dess kund - en jämförelse mellan mindre och större företag

870 visningar
uppladdat: 2007-06-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Efter de senaste årens redovisningsskandaler har revisorns roll uppmärksammats allt mer. Även det förväntningsgap, vilket uppstår då kundens förväntningar inte stämmer överens med vad revisorn gör, har uppmärksammats mycket. De inträffade skandalerna har gett upphov till flertalet regeländringar i försöken att motverka att fler skandaler inträffar. Syftet är därför att beskriva hur förändringar i regelverken påverkar revisorns roll, redovisningen samt förväntningsgapets storlek. En jämförelse mellan större och mindre företag görs för att skildra om förväntningsgapet skiljer sig något åt i detta hänseende. Studien genomförs som en kvalitativ studie i form av nio personliga intervjuer. Det empiriska materialet analyseras med hjälp av den teoretiska referensram som arbetats fram. Utifrån detta material kan det urskiljas att förändringar i regelverken inte påverkar företagen till så stor del och då inte heller förväntningsgapets storlek. Det som dock kan komma att öka förväntningsgapets storlek är det nya regelsystemet, SOX, eftersom kundernas förväntningar på revisorns ökar på grund av detta system. Studien visar även att förväntningsgapet är större hos mindre företag än hos större företag. Detta beror troligen på att ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: De nya regelverkens påverkan på förväntningsgapet mellan revisorn och dess kund - en jämförelse mellan mindre och större företag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-26]   De nya regelverkens påverkan på förväntningsgapet mellan revisorn och dess kund - en jämförelse mellan mindre och större företag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54258 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×