Kompetensutveckling är i dag ett högst aktuellt ämne för många organisationer i Sverige, oavsett deras inriktning. För att kunna konkurrera måste organisationerna vara så effektiva som möjligt vilket medför ett krav på utveckling. Idag ser de flesta företag ett stort värde i att samla samtliga medarbetares kompetens för att förstå och utveckla sig i en allt mer hårdnande konkurrens. Även i aktuell forskning har det framkommit att satsning på medarbetarnas engagemang och kompetensutveckling ger företag möjligheter till en förbättrad vinst genom att kompetensutveckling tillför högre produktivitet och kvalitet, bättre kundvärde och därmed större marknadsandelar samt ett bättre börsvärde. En kontenta av teorierna kring kompetensutveckling är att det är av stor vikt att hela organisationen, från medarbetaren till ledningsnivå, har en samsyn och förstår innebörden av de processer som leder fram till ett fördelaktigt resultat av kompetensutvecklande åtgärder. Att tillämpa kompetensutveckling innebär bland annat att utvärdera behov, stödja och uppmuntra till kompetensutvecklande åtgärder och fastställa huruvida de kan gynna organisationen. Huvudsyftet med denna uppsats är att analysera kompetensutveckling ur ett medarbetarperspektiv. På så sätt vill vi urskilja medarbetarens upplevda möjligheter, restriktioner och förhållningssätt till kompetensutveckling. Vår främsta avsikt med uppsatsen är att den ska fungera som ett underlag, i organisationers arbete med kompetensutveckling, och beskriva delar av de komplikationer som kan uppstå i processerna kring det arbetet. För att uppfylla syftet har vi arbetat med litteraturstudier inom ämnet, genomfört en enkätundersökning bland medarbetare i tre organisationer samt hämtat material ur sekundär organisationsinformation. Utifrån undersökningsresultatet drar vi författare slutsatsen att undersökta organisationer har en positiv inställning till medarbetarens kompetensutveckling och att de lägger tid och ekonomiska resurser på att framställa kompetensprogram. Vi ser dock i uppsatsens undersökning tydliga tendenser till att medarbetaren upplever en ...