Skapandet av lojalitet : - en utvärdering av marknadsföringsstrategier

1345 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Skapandet av lojalitet - en utvärdering av marknadsföringsstrategier.Författare: Emma Hautanen & Eve-Marie RoweHandledare: Lars VigerlandÄmne: MarknadsföringDokumenttyp: Kandidatuppsats 10p.Publiceringsår: VT-2007Nyckelord: Lojalitet, Word-of-mouth, Involvement theory, Marketing mix, Medicintekniskverksamhet, Medicintekniska avdelningen analys på Karolinska Universitetssjukhuset.Syfte: Syftet är att utvärdera om MTA-analys marknadsföringsstrategier skapar lojalakunder?Metod: I studien har författarna genomfört både en kvantitativ och en kvalitativundersökning. Författarna har använt sig av abduktion i studien. Den kvantitativaundersökningen bestod av prestrukturerade svarsalternativ som utarbetas utifrån redanbefintliga teorier för att på så sätt kunna koppla samman empirin och teorin kring studien.Således har studien gjorts enligt en abduktiv ansats. Undersökningen utfördes genom attenkäter skickades ut till MTA-A’s kunder, både avdelningar på sjukhuset och utomståendekunder. Den kvalitativa undersökningen bestod av intervjuer, författarna intervjuadesektionschefen och tre anställda på Medicintekniska avdelningen analys på KarolinskaUniversitetssjukhuset. Författarna intervjuade chef och anställda för att få en bild av hur välden interna kommunikationen på MTA-As verksamhet fungerar.Teori: För att kunna ge en bakgrund till uppsatsens teoretiska referensram har fem befintligateorier legat som grund för studien; Interaktiv kommunikation, Involvement theory, ServiceValue Chain, Grönroos-Gummesons kvalitetsmodell samt Marketing Mix. Genom dessateorier kan man få en bild av hur graden av involvering påverkar konsumenternasköpbeteende, effekterna av word-of-mouth, hur man genom en väl fungerande internmarknadsföring ska få nöjda och återkommande kunder, vilka faktorer som bidrar till den3kundupplevd kvaliteten, samt om de olika faktorerna i marketing mix har någon betydelse förkunderna.Empiri: För att utvärdera om MTA-A marknadsföringsstrategier skapar lojala kundergenomfördes en kvantitativ och en kvalitativ undersökning för att se om svaren stämmeröverens med varandra eller om det finns gap mellan ledning, personal och kunder. Genomdetta kunde förståelse erhållas om kundernas uppfattning om hur de resonerar kring valet avMTA-A’s verksamhet och hur ledningen samt personalen ser på verksamheten.Resultat: Uppsatsens syfte besvaras med hjälp av gap-modellen, för att se om det finns bristeri MTA-A´s marknadsföringsstrategier. Gapen mellan ledning, personal och kund är ett fåtaloch det finns andra positiva aspekter i MTA-A´s verksamhet som överväger bristerna, såsomkompetent personal och bra service. Detta styrkes av enkätundersökningen där 30 styckenkunder svarade att de är eller kommer att vara återkommande kunder. Med underlag avenkätundersöknin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skapandet av lojalitet : - en utvärdering av marknadsföringsstrategier

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Skapandet av lojalitet : - en utvärdering av marknadsföringsstrategier
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54323 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×