Titel: Skapandet av lojalitet - en utvärdering av marknadsföringsstrategier.Författare: Emma Hautanen & Eve-Marie RoweHandledare: Lars VigerlandÄmne: MarknadsföringDokumenttyp: Kandidatuppsats 10p.Publiceringsår: VT-2007Nyckelord: Lojalitet, Word-of-mouth, Involvement theory, Marketing mix, Medicintekniskverksamhet, Medicintekniska avdelningen analys på Karolinska Universitetssjukhuset.Syfte: Syftet är att utvärdera om MTA-analys marknadsföringsstrategier skapar lojalakunder?Metod: I studien har författarna genomfört både en kvantitativ och en kvalitativundersökning. Författarna har använt sig av abduktion i studien. Den kvantitativaundersökningen bestod av prestrukturerade svarsalternativ som utarbetas utifrån redanbefintliga teorier för att på så sätt kunna koppla samman empirin och teorin kring studien.Således har studien gjorts enligt en abduktiv ansats. Undersökningen utfördes genom attenkäter skickades ut till MTA-A’s kunder, både avdelningar på sjukhuset och utomståendekunder. Den kvalitativa undersökningen bestod av intervjuer, författarna intervjuadesektionschefen och tre anställda på Medicintekniska avdelningen analys på KarolinskaUniversitetssjukhuset. Författarna intervjuade chef och anställda för att få en bild av hur välden interna kommunikationen på MTA-As verksamhet fungerar.Teori: För att kunna ge en bakgrund till uppsatsens teoretiska referensram har fem befintligateorier legat som grund för studien; Interaktiv kommunikation, Involvement theory, ServiceValue Chain, Grönroos-Gummesons kvalitetsmodell samt Marketing Mix. Genom dessateorier kan man få en bild av hur graden av involvering påverkar konsumenternasköpbeteende, effekterna av word-of-mouth, hur man genom en väl fungerande internmarknadsföring ska få nöjda och återkommande kunder, vilka faktorer som bidrar till den3kundupplevd kvaliteten, samt om de olika faktorerna i marketing mix har någon betydelse förkunderna.Empiri: För att utvärdera om MTA-A marknadsföringsstrategier skapar lojala kundergenomfördes en kvantitativ och en kvalitativ undersökning för att se om svaren stämmeröverens med varandra eller om det finns gap mellan ledning, personal och kunder. Genomdetta kunde förståelse erhållas om kundernas uppfattning om hur de resonerar kring valet avMTA-A’s verksamhet och hur ledningen samt personalen ser på verksamheten.Resultat: Uppsatsens syfte besvaras med hjälp av gap-modellen, för att se om det finns bristeri MTA-A´s marknadsföringsstrategier. Gapen mellan ledning, personal och kund är ett fåtaloch det finns andra positiva aspekter i MTA-A´s verksamhet som överväger bristerna, såsomkompetent personal och bra service. Detta styrkes av enkätundersökningen där 30 styckenkunder svarade att de är eller kommer att vara återkommande kunder. Med underlag avenkätundersöknin...