Alkoholer

2 röster
11780 visningar
uppladdat: 2005-12-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bensin och diesel

Kemisk uppbyggnad
En kolväte molekyl består av kol och väte, som sitter ihop i större eller mindre kedjor. En kol har fyra armar, en väte har en arm. Etan har en väteatom i varje arm på en två kolatom och då är det en mättat kolväte. Men när det finns för lite väte kan kolet binda varandra istället Bensin har kolvätena C5H12 – C12H26. Diesel har kolvätena C13H28 – C17H36.

Användning
Bensin används i förbränningsmotorer. Dessa motorer används i personbilar, mindre lastbilar, motorcyklar, fritidsbåtar och sportflygplan mm. Diesel används mest av stora lastfordon, diesellok, entreprenadmaskiner samt skogs- och jordbruksmaskiner.

I en vanlig bensinmotor komprimeras en blandning av bränsle, gas och luft som antänds av en gnista. I dieselmotorn komprimeras ren luft och diesel insprutas, här vill man ha en omedelbar antändning. Kompressionen upphettar luften, så blandningen antänds av sig själv. En diesel får inte används i kallare klimat. För då blir den trögflytande och det uppstår störningar i bränsletillförseln till motorn.

Miljöpåverkan
Bensin är farligt för det ökar koldioxid halten i atmosfären. Bensin är ett fossilt bränsle som inte finns med i dagens kretslopp. Växterna hinner bara omvandla det koldioxiden som vi nu har i kretsloppet till syre, och om vi får mer koldioxid hinner inte växterna omvandla det till syre. Så koldioxid halten ökar i atmosfären. Den stora nackdelen är att koldioxid är farlig den gör nämligen så att jorden blir som ett växthus. Solens strålar som når jorden kan då inte reflektera ut ur atmosfären på grund av det, och då reflekterar strålarna på koldioxiden så att de kommer tillbaka på jorden. Det fenomenet kallas växthuseffekten. Växthuseffekten måste tas på stort allvar. Annars kan det ske klimatförändringarna runt om på jorden och få dramatiska följder.

Under många år användes bly som ett tillsatsmedel för att höja bensinens oktantal. Bly är farligt för miljön, därför började man under 1980- talet tillverka blyfri bensin. I Sverige och i flera länder i Västeuropa används endast blyfri bensin. Om man använder blyfri bensin måste man ha en katalytisk avgasrening i bilarna och med hjälp av det minskar utsläppen av kolväten, kolmonoxid och kväveoxider med 90. Man använder bly i bensin för att öka oktantalet. Högre oktantal är viktigt därför att det gör det möjligt att konstruera motorer med lägre bensinförbrukning. Men blyet skyddade även mot slitage av ventilsäten. Nyare motorer som inte går på blyfri bensin måste skyddas mot slitage på annat sätt. Den vanligaste tillsatsen innehåller kalium som ersättning för bly. På senare år har diselmotorerna tillämpat avgasrening, och då måste svavelhalten i dieselbränslet sänkas, vilket är bra för miljön. Det förekommer hela tiden tekniska förbättringar av bensinen. 1998 introducerades en ny, betydligt förbättrad bensin, av oljebolagen i Sverige som samarbetade med Naturvårdsverket.




Etanol och Metanol

Framställningen av etanol görs bl.a. genom att man låter speciella jästsvampar omvandla socker till alkohol. Men om alkoholkoncentrationen överstiger 16 % dör jästsvamparna. Så ifall man vill få en högre koncentration så måste alkoholen destilleras. Det kallas då att spriten bränns. Helt ren etanol är en färglös vätska med stark, kraftigt brännande smak. Etanol väger lite mindre än vatten.

Metanol kan kallas för träsprit, eftersom att man förut framställde metanol genom att torrdestillera trä. Metanolen är färglös och mycket brandfarlig. Framställningen av metanol som görs när man sätter ihop kolmonoxid (CO) med två stycken vätgasmolekyler (2 H2) under mycket speciella förhållanden.


Användning
Etanol är den alkohol som finns i öl, vin och sprit, men den används flitigt inomindustrin för framställning av Lösningsmedel och plast mm. Både etanol och metanol kan användas som bilbränsle men är för dyrt för att kunna användas på allvar, jämfört med bensinen.

Metanolens omvandling till formaldehyd utnyttjar man inom industrin, där man på kemisk väg framkallar den omvandlingen. Formaldehyd används bland annat som svampbekämpningsmedel och kallas även för metanal eller formalin. Man brukar använda Metanol som lösningsmedel och tillverkning av flera organiska föreningar. Både etanol och metanol kan användas som bilbränsle men är för dyrt för att kunna användas på allvar, jämfört med bensinen.

Miljöpåverkan
Etanol är ett nervgift som bedövar hjärncellerna. Det är levern som tar hand om alkoholen och försöker att bryta ner den. Levern är inte van vid att ta hand om alkohol så den ställer om sig och tillverkar fett som tillsist bildar ärr. Efter ett tag när levern är alldeles förstörd kan den inte ta emot mer gift och kallas då skrumplever.
T-röd, T-blå och K-sprit är namn på s.k. teknisk sprit. Största delen av teknisk sprit innehåller etanol, men man har även blandat i odrickbara ämnen som t.ex. metanol och propanol. Därför går inte teknisk sprit att drickas som framkallar kräkningar och svåra komplikationer för kroppens organ.

Metanol är mycket giftig och kan orsaka blindhet. Egentligen är det inte själva träspriten som är farlig utan formaldehyden som metanolen omvandlas till när kroppen ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Alkoholer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-08-05

    Försök att jobba lite på att f

  • Inactive member 2006-08-05

    Bensin och diesel är föresten

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-22]   Alkoholer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5466 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×