Lärares syn på det mångdimensionerade arbetssättet inom matematiken i år 2-3

621 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt syfte med denna uppsats var att var att beskriva hur lärare i år 2-3 ser på användandet av ett mångdimensionerat arbetssätt i den egna undervisningen, med fokus på matematikundervisning. Det mångdimensionerade arbetssättet är en tes som vi utformat. Det finns tre faktorer som en lärare bör ta hänsyn till för att ett mångdimensionerat arbetssätt ska kunna fungera. Dessa är: elevers erfarenheter/intressen, lärstilar och den egna lärarrollen. Litteraturstudierna i bakgrunden behandlade pedagogisk forskning och tankar som stödjer vår tes för det mångdimensionerade arbetssättet. I bakgrunden så framkommer vikten av att utbildningen måste intressera samt stå i kontrast till elevernas erfarenhet. Annars blir undervisningen resultatlös. Genom att eleverna hittar sin individuella lärstil så fungerar den som stöd när eleverna ska strukturera och konstruera sin egen kunskap. Lärarens syn på den egna arbetsrollen står i direkt kontrast till hur undervisningen bedrivs. Uppsatsen bygger på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna innefattade sju stycken lärare som alla undervisar i år 2-3 i ämnet matematik. Resultatet visade på att lärarna inte medvetet arbetade med det mångdimensionerade arbetssättet. Men från intervjuer kunde vi utläsa att lärarna till en stor del arbetade utifrån varierade arbetsformer som kan liknas vid ett mångdimensionerat arbetssätt. Alla de lärare vi intervjuat använder en arbetsbok i sin matematikundervisning. Även om de flesta lärarna vill sluta använda sig av en arbetsbok, så vill de inte hel...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lärares syn på det mångdimensionerade arbetssättet inom matematiken i år 2-3

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Lärares syn på det mångdimensionerade arbetssättet inom matematiken i år 2-3
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54748 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×