Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business

771 visningar
uppladdat: 2000-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna rapport presenterar en studie av e-Business kvalitativa karaktär och betraktar konceptet såsom en informationsmiljö av sociala och infoteknologiska förhållanden. Vi har skapat en modell för att studera denna miljös kvalitativa karaktär. Modellen består av fem grundelement, nämligen ansvarsstrukturer, processer, sociokulturella förhållanden, kunskapsmässiga och kognitiva förhållanden, samt IT-system. Dessa kopplas samman med hjälp av fyra arkitekturer som anges i termer av funktionella, infologiska, strukturella och strategiska förhållanden. Vårt arbete har resulterat i följande slutsatser: · e-Business överblickbarhet är relativt låg om fenomenet skall studeras utifrån de traditionella teoretiska modeller som finns. · Förståelsen av e-Business beteende kräver såväl differentiering, som samordning av dess rationella och emotionella delar. Såsom det framgår av vår undersökning är den rationella delen mer utvecklad än den emotionella, sociala delen. · En meningsfull utveckling av e-Business måste grundas på köparens subjektiva, upplevda beslutssituation där informationssökning, informationsbearbetning, jämförbarhet etc., samt förhandling och handling blir involverade. Det innebär att såväl informativa som kommunikativa, transaktionsmässiga och sociala handlingar utgör odelbara aspekter av utvecklingen. Emellertid har användaren (kunden) i princip ingen möjlighet att påverka en sådan utveckling som vi har presenterat. Dock har vi noterat att framsynta affärsmän är väl medvetna om detta problem och har försökt lösa det genom att motivera kunden att bli en delaktig arkitekt av den framtida utvecklingen. Vår studie bygger på en omfattande litteraturundersökning som har resulterat i klargörande av flera bakomliggande drivkrafter av e-Business ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2000-01-01]   Strategiska Framgångsfaktorer för e-Business En normativ holistisk modell för studie av e-Business
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54805 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×