Branschförändring i svensk dagligvaruhandel- Vilka strategier står till buds vid en nyetablering av en hard discount aktör?

1025 visningar
uppladdat: 2004-02-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår uppsats är att genom en teoretisk och empirisk grundad diskussion undersöka vilka strategier som står till buds för de svenska dagligvarukedjorna vid en branschförändring på grund av en nyetablering av en hard discount aktör. Uppsatsens utgångspunkt är en abduktiv ansats där en växelverkan mellan teori och empiri är central. Vi har genom en kvalitativ metod samlat in primärdata genom elva delvis strukturerade intervjuer. Vi presenterar intervjumaterialet i ett empirikapitel och tillsammans med en förstudie kopplas sedan detta underlag till relevanta teorier. De teorier som vi funnit vara av intresse för vår studie är bl.a. de om scenarioplanering, branschens utveckling och positionering. Genom att analysera var i produktlivscykeln dagligvarumarknaden befinner sig skapade vi en förståelse för hur marknaden ser ut idag och vad detta kan innebära för dagligvarukedjornas strategival. Vi fann att marknaden har uppnått mognad men att den även karaktäriseras av en viss grad av tillväxt inom några områden. Vi utredde vilket det troligaste scenariot för branschens utveckling är då en hard discount butik etablerar sig. Vi fann att de olika butikskoncepten, stormarknad, allivs och lågpris, främst kommer påverkas på lokal nivå men i olika utsträckning. Allivsbutikerna har idag en otydlig profil och kommer att påverkas mest vid nyetableringen. De bör differentiera sig mot hard discount butikerna genom ett brett sortiment och sin tillgänglighet. Stormarknaderna kommer att stå sig väl i konkurrensen men bör ändra sina profilerande attribut till att vara brett sortiment och tillgänglighet. Detta blir en bättre profilering då prisbilden kommer att ändras på marknaden till följd av nyetableringen och stormarknaderna då inte kommer att ha marknadens mest fördelaktiga priser. Soft discount butikerna bör välja en strategi där ett profilerande attribut kompletterar deras prisfokus. Genom att soft discount har ett bredare sortiment ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Branschförändring i svensk dagligvaruhandel- Vilka strategier står till buds vid en nyetablering av en hard discount aktör?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-02-24]   Branschförändring i svensk dagligvaruhandel- Vilka strategier står till buds vid en nyetablering av en hard discount aktör?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54863 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×