Organisatoriskt lärande inom den offentliga skolmåltidsverksamheten

860 visningar
uppladdat: 2007-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Skolmåltidsverksamheten i Sveriges kommuner är i behov av förbättring. I Torslanda stadsdel, i Göteborg, har ett förändringsarbete av skolmåltiderna genomförts med ett lyckat resultat. Det ordnades i form av ett projekt som kallades Torslanda Matprojekt. Författaren anser att det är viktigt att sprida kunskapen om hur ett lyckat förändringsarbete kan genomföras. Det kan eventuellt ha skett ett organisatoriskt lärande under projektets gång. Ett förändringsarbete medför ofta ett visst motstånd, och det krävs resurser för att förändra en måltidsverksamhet. Syften: Författaren avser att beskriva hur ett eventuellt organisatoriskt lärande har genomförts utifrån Senges idéer, vilket motstånd som har förekommit och hur och när de övervanns, samt förklara hur de ekonomiska resurserna har blivit hanterade. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på projektets två första faser. Det som Lewin benämner upptiningsfasen och förändringsfasen. Metod: Författaren valde att använda sig av kvalitativa intervjuer. Sju intervjuer genomfördes på fyra olika skolkök i Torslanda stadsdel, med kökscheferna samt kökspersonal. Därefter genomfördes en intervju med den projektansvariga. Empirin framställs i en sammanfattande version där den väsentliga informationen för uppsatsen framgår. Slutsatser: Personalen som var involverad i Torslanda Matprojekt har gått mot ett organisatoriskt lärande. Det är mer tydligt inom vissa av Senges fem discipliner jämfört med andra. Den disciplin som har utvecklats mest är teamlärandet, vilken har förbättrat skolkökens samarbete sinsemellan och ökat arbetsglädjen. Motstånd har förekommit i liten utsträckning, och har inte varit svår att överkomma. Det togs inte någon hänsyn till de ekonomiska resurserna i upptiningsfasen och de utgjorde en begränsande faktor under förändringsfasen. Förslag till fortsatt forskning: Det...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Organisatoriskt lärande inom den offentliga skolmåltidsverksamheten

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-07]   Organisatoriskt lärande inom den offentliga skolmåltidsverksamheten
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54866 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×