Det servicedrivna organisationsvarumärket som strategisk resurs - ett holistiskt angreppssätt

1320 visningar
uppladdat: 2002-04-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats syfte är att undersöka hur en organisation med en hög grad av opåtaglighet i produkterbjudandet och långa kommunikationskedjor kan utveckla sitt organisationsvarumärke som en strategisk resurs. Vi tog vår utgångspunkt i Kapferers identitetsprisma och har sedan utvecklat och problematiserat detta. Snart såg vi att organisationen inte har någon absolut kontroll över sitt varumärke, utan endast indirekt kan påverka vissa aspekter. För att få en fullständig beskrivning av alla organisationsvarumärkets påverkansfaktorer, och därigenom beskriva dess identitet, skulle man behöva ta sin utgångspunkt i varje intressents personlighet och identitet, för att sedan följa deras samspel med varumärket. Då detta inte skulle vara i linje med vårt syfte har vi utgått ifrån serviceorganisationens perspektiv och beskrivit hur den kan utveckla sin kommunikation i syfte att ta kontroll över sitt organisationsvarumärke, genom att sända ut ett konsekvent budskap och därigenom parera desinformation. När vi nu skall veckla ihop identitetsprismat utifrån detta organisationsperspektiv får vi inte längre varumärkets identitet. Istället har vi beskrivit det servicedrivna organisationsvarumärkets positioneringsprocess. Denna positioneringsprocess är resultatet av ett systemtänkande. Vi har försökt se till organisationsvarumärkets helhet och det system det befinner sig i. Detta holistiska perspektiv gör att organisationen lättare kan identifiera de egentliga orsakerna till problemen som kan uppstå med organisationsvarumärket, och därigenom undvika symptomlösningar. Vi ser sålunda det servicedrivna organisationsvarumärkets positioneringsprocess som en aktivitet vilken innefattar alla dess intressenter. Inom organisationen spelar all personals interna och externa kommunikation en roll, men även den kommunikation som sänds ifrån andra intressenter påverkar den marknadsposition som varumärket slutligen kan sägas inneha. Dessa aspekter har vi sammanfattat i vår positioneringsäggmodell. Vi ser positioneringsägget som en modell över en ständigt pågående process där man kontinuerligt söker efter anomalier i systemet och gör justeringar. Anomalierna tar sig uttryck i diskrepanser i den interna och externa organisationsvarumärkesaffiniteten. Detta leder till ett inkonsekvent organisationsvarumärke, och i förlängningen till att organisationen mister kontrollen över organisationsvarumärkets identitet....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det servicedrivna organisationsvarumärket som strategisk resurs - ett holistiskt angreppssätt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-04-08]   Det servicedrivna organisationsvarumärket som strategisk resurs - ett holistiskt angreppssätt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55073 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×